Har någon provat vituddens

Jag såg på vituddens hemsida en ny sits till Seagullkajakerna med höftstöd. Är det någon som har provat och har kommentarer??? Jag känner i och för sig inget större behov för höftstöd, men dessa "väggar" kanske skulle kunna användas som bas för att bygga små förvaringsutrymmen mellan skrovet och sitsen för förvaring av småprylar? Jag har funderat på något sätt att utnyttja utrymmet mellan höften och skrovet till dylikt nämligen...

Höftstöds-sits

Jag har en höftstöds-sits i min offshore. Min erfarenhet är att den förbättrar kopplingen i rörelse mellan kajaken och paddlaren. Jag upplever att jag får bättre kontroll på kajaken med sitsen, särskilt i krabb sjö. Ett extra plus är som du säger att man får två små fack på sidorna där jag trycker fast sandaler/skor. En del har även monterat några elastiska band som fästanordningar för mindre detaljer, kniv, extra-kompass, etc. Kombinerat med en Thermarest-dyna (eller motsvarande) sitter man som en kung.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Kör också med höftstöd

Höftstödssitsen har funnits länge men har kommit i ny modifierad modell i år. Jag använder den gamla modellen som har lägre sidor, och således inte stöder mot sittbrunnsargen. Sidorna är också lika långa som sitsen, vilket jag tycker är för långt. Det gör att man inte kan spärra ut knäna och ta spjärn mot skrovets sidor. Den nya har kortare sidor och verkar klart bättre. Hm. Antingen får jag ta fram sågen, eller så köper jag en ny...

Jag tycker att det är klar skillnad i kontakt med kajaken om man har höftstöd. Det är också lättare att sitta kvar när man skall göra eskimåsväng (nej, jag är inte så bra på det, men jag har provat i alla fall...). Jag har dessutom limmat liggunderlagsmaterial på sidorna i min sits så att den sitter ännu tätare.

Utrymmet mellan sitsen och skrovet är kanonbra! Där brukar jag stoppa in vattenflaska, regnjacka, godis mm. Ur vägen, och lätt att komma åt när man sitter på plats. Höftstödssitsen kan jag rekommendera!

Peter

Den är utmärkt!

Bra kontakt med skrovet och utmärkt att lagra diverse prylar bakom sidstöden. Jag verkar också få en lägre tyngdpunkt i denna jämfört med standardsitsen.

Helnöjd

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips