Vikbar spork i plast

Tjenixen!
Jag har ett problem, det är nämligen så att jag har ett trangia mini spritkök som jag är väldigt förälskad i tack vare dess lilla storlek och medbärvänlighet. Jag har också en spork av light my fire som är 17cm lång. Jag vill förvara min spork i mitt spritkök men pga sporkens gigantiska storlek :) går detta inte i dagsläget och jag har funderat på om det inte borde gå att dela på sporken och göra den vikbar. Mitt problem är att jag inte riktigt vet hur.

Jag vill kunna äta med både skedsidan och "knaffel"sidan och jag vill kunna utnyttja längden på sporken att röra om i mat som värms. Jag har provat att bryta av en annan spork så att den fick perfekt plats i spritköket men denna blir för kort för att röra om med och man bränner sig när man försöker.

Min tanke var att kapa sporken och vända ena sidan så att båda sidorna i utfällt läge är böjda åt samma håll, då skulle man kunna sätta ett sorts gångjärn mellan delarna och i utfällt läge skulle de båda delarna gå emot varandra och då hindra att de viker sig åt "fel" håll och detta skulle ge stadga att äta och röra om med. Självklart äger jag inga "sporkgångjärn" och funderar på vad man kan använda som detta och hur detta skulle kunna fästas. Jag har funderat på en sorts tavelögla som är vikbar men det skulle ju även kunna fungera med någon sorts mjukt material som inte stretchar. För fästningen antar jag att det endast är lim som skulle fungera eller finns det något annat smart man kan göra?

Jag hoppas någon förstår mitt extrema dilemma och har några bra förslag. Detta är ett bra göra-det-själv-projekt en sån här trist dag :D
 
VA?! Aldrig är man så unikt smart som man tror. Vilket bakslag, dock måste jag nästan prova göra min egen innan jag köper en sån där, den har ju en bättre gaffel än min dessutom. 10.5cm borde absolut fungera tack för tipset :)

:edit:
Hm är den 10.5cm utfälld? det är nog för kort för mitt behov, min idé kanske lever än! Nån som vet utfällda längden?
 
Inte färdigutvecklad

VA?! Aldrig är man så unikt smart som man tror. ...

lugn, klart du ska fortsätta försöka utveckla konceptet. Just den där varianten av vikbar spork tycker inte jag är färdigutvecklad.

Jag fick en handfull vikbara Primus sporks "på köpet" men en efter en gick den lilla plastpiken som låser sporken i utfällt läge av.

Utan att ha provat den tycker jag att Optimus verkar har kommit lite närmare med sin variant: http://www.optimusstoves.com/seen/o...eschirr-und-besteck/optimus-titan-falt-spork/

Men den kan så klart repa känsliga kokkärl och saknar knivfunktion...

Glöm inte att posta resultatet av din DIY vikbara spork här!
 
Ja den såg aningen klen ut, men jag tror inte att min konstruktion blir väldans hållbar den heller. Dock är det ju kul med lite fixande :)

Titansporken har jag sett förut men just som du säger är den inte optimal för mitt repkänsliga kök, dessutom är den aningens dyr för det här lilla problemet. Men skiter det sig totlat med min idé köper jag kanske en sån där ändå.

Får jag till det kommer bilder absolut komma upp. Måste fundera lite till innan jag börjar kapa. funderade på om det gick att gör någon sorts skjutbar anordning så det är lite att fundera på.
 
Ingen spork men dom har sålt så dom kanske tar hem mer sedan.
Har två sporkar men har inte testat dom så jag kan inte säga om dom håller bra.
Men man klarar sig faktiskt bra med bara en sked.
lm70151gsi.jpg

dessa finns på getout för en tia
 
Ingen spork men dom har sålt så dom kanske tar hem mer sedan.
Har två sporkar men har inte testat dom så jag kan inte säga om dom håller bra.
Men man klarar sig faktiskt bra med bara en sked.
lm70151gsi.jpg

dessa finns på getout för en tia

Ja det där såg helt dugligt ut. Jo det är mest skeddelen på sporken jag vill åt, den och en kniv så står man sig bra. Får kika upp de där och se längden sen kanske jag köper olika vikbara saker för att se vilken som är den bästa :) Om min egen variant inte blir bra dvs.
 
Sådär var jag färdig efter lite bök och kletande med kontaktlim.

Bestämde mig för att ta den gamla skeden och sätta ihop med en "ny" knaffel så jag bröt först av en till spork. Försökte först limma dit ett egentillverkat gångjärn men kontaktlim var inte grejjen helt enkelt, men kladdigt och klibbigt blev det. När jag insett att det aldrig skulle fungera började jag leta i skrotlådorna och hittade till slut en skruv och en vingmutter. Tog fram borrlådan och skruvdragaren och skred till verket. Lyckades få till en både snygg (förutom limfläckarna) och praktisk lösning som får plats i mitt mini-trangia När jag var färdig insåg jag att det enda som saknades nu var någonting att dricka ur, jag tog en folda-cup och den fick sånär plats ovanpå brännaren men tamojjen tog då i locket som ej gick att stänga. Jag fick göra att livsavgörande beslut och klippte av "örat" på muggen och då gick det med nöd och näppe att få igen locket på köket. Nu innehåller mitt minitrangia följande, kastrull, stekpanna, brännare, salt, peppar, spork, mugg och tamojj :D

Bilderna visar, Det misslyckade gångjärnet och det färdiga resultatet.
En sidobild på det färdiga resultatet
En måttjämförelse på en originalspork och min nya überultraelitedeluxespork, som jag bestämt mig för att kalla den(ûuedsporken mäter in på 19cm jämfört med knappa 17 i original).
En bild på innehållet i minitrangiats innehåll
Slutligen en bild på minitrangiat stäng och bredvid en originalspork.

Jag är nöjd!
 

Bilagor

  • IMG_0906.jpg
    IMG_0906.jpg
    22.8 KB · Visningar: 717
  • IMG_0909.jpg
    IMG_0909.jpg
    22.7 KB · Visningar: 711
  • IMG_0914.jpg
    IMG_0914.jpg
    20.5 KB · Visningar: 723
  • IMG_0916.jpg
    IMG_0916.jpg
    41.2 KB · Visningar: 713
  • IMG_0918.jpg
    IMG_0918.jpg
    46.7 KB · Visningar: 723
Träsked is da shit!

Har gjort av med 3 st light my fire spork på lika många långturer! Smälter eller knäcks och klarar helt enkelt inte vanlig matlagning. Skaffade istället en handgjord sked av en-trä på marknaden i Vilhelmina som är underbar att använda. Back to basic's liksom... ; )
 
Har gjort av med 3 st light my fire spork på lika många långturer! Smälter eller knäcks och klarar helt enkelt inte vanlig matlagning. Skaffade istället en handgjord sked av en-trä på marknaden i Vilhelmina som är underbar att använda. Back to basic's liksom... ; )

Jo den röda sporken jag hade var ganska lätt att bryta av men den genomskinliga var inte alls likadan, den var seg och jag fick inte knäckt den utan fick vicka fram och tillbaka för att den skulle gå av så de kanske uppdaterats lite. Dock är ju trägrejjer riktigt skönt, har en träkosa som jag har i fickan när jag är ute och den känns alltid bra, folda-cup blir lite sladdriga om man fyller dem, speciellt med brännhett kaffe. Dock är det ju lätt att få med sig plastsakerna då de ofta tar upp lite plats och väger ju inte direkt något.
 

Liknande trådar