Har jag bränt byxorna?

Hej,
Köpte ett par Fjällräven Vidda Pro idag och körde på greenalnd vax ställde in strykjärnet på en plutt ( svagaste värmen ) vaxet smälte tämligen fort, ibland fick man köra över två gånger på vissa ställen.
Strykjärnet var inte så super varmt, jag kunde ta på det visst det var varmt men inte så att jag brände mig riktigt.

Dock så är det vissa "fläckar" som är glansiga men bilden visar dom som gråaktiga men det är förbränning av bilden bara dom är glansiga i verkligheten.
Försökte att stryka där igen men verkar inte som att det blir någon skillnad.

Inte kan jag lyckats bränt sönder byxorna, känns ganska långsökt?
Om jag har gjort det så lär jag garanterat kunna reklamera dom som att svagaste plutten rekommenderas t.o.m i byxan under sköttselråd.

Har ingen lust att tvätta dom och se om det försvinner då jag ska ut på vandra i ett par dagar imorgon.

Bilagor

• 2014-07-26 18.48.41.jpg
    2014-07-26 18.48.41.jpg
    79.3 KB · Visningar: 1,166
  • 2014-07-26 18.48.48.jpg
    2014-07-26 18.48.48.jpg
    49.5 KB · Visningar: 1,119
Svårt att säga. Testa att fukta en duk, lägg över området och dutta med ett varmt (tre prickar minst) järn, så det kommer lite ånga i tyget, borsta sen med styv klädborste.

Tyget är ju onekligen kvar så det är inte sönderbränt. Det är nog bara ett estetiskt problem. Eller fläckar från stryksulan. Tycker strykjärn är den överlägset sämsta metoden att applicera vax.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Svårt att säga. Testa att fukta en duk, lägg över området och dutta med ett varmt (tre prickar minst) järn, så det kommer lite ånga i tyget, borsta sen med styv klädborste.

Tyget är ju onekligen kvar så det är inte sönderbränt. Det är nog bara ett estetiskt problem. Eller fläckar från stryksulan. Tycker strykjärn är den överlägset sämsta metoden att applicera vax.

Hur ser bränt tyg ut då?
Fick för mig att det kunde smälta på Vidda Pro men det kanske jag har fel om?

Tog en våt trasa gnuggade på fläcken och sedan strök med järnet, blev en viss skillnad så misstänker att jag kan vara lugn kör på med dessa byxor under vandringen, sedan tvättar jag dom och vaxar om.

I vanliga fall brukar jag inte tvätta så ofta sånna här kläder, men dessa kommer direkt från butiken aldrig tvättade, brukar alltid tvätta nyköpta kläder men hinner inte som att jag ska iväg imorgon.

Men rent spontant tror du att jag har bränt sönder byxan eller tror du att det är "lugnt"?

Hur ser bränt tyg ut då?
Fick för mig att det kunde smälta på Vidda Pro men det kanske jag har fel om?

Tog en våt trasa gnuggade på fläcken och sedan strök med järnet, blev en viss skillnad så misstänker att jag kan vara lugn kör på med dessa byxor under vandringen, sedan tvättar jag dom och vaxar om.

I vanliga fall brukar jag inte tvätta så ofta sånna här kläder, men dessa kommer direkt från butiken aldrig tvättade, brukar alltid tvätta nyköpta kläder men hinner inte som att jag ska iväg imorgon.

Men rent spontant tror du att jag har bränt sönder byxan eller tror du att det är "lugnt"?

Nej, den är inte sönderbränd.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips