Har det inte gått för långt? tänd-"stickor" till salu..

Nog för att pryltönterier är roliga, älskar personligen att köpa både det ena och det andra..men här har man väl ändå gått liiiite för långt..?

http://www.naturkompaniet.se/Product/Product.aspx?id=109290

Tindersticks? alltså...bitar av tall för att tända en eld ute med?
Vem i hela fridens namn köper något sådant eller ens efterfrågar en sådan produkt?? det finns minst 10 andra "naturvänliga" sätt att få igång en eld på som inte kostar en krona och är garanterat skonsammare för miljön (med hänsyn tagen för tillverkning av dom där sakerna)

Noterade i en av Lars Monsens filmer att han när det är torrt väder ofta passar på att plocka på sig lite startbränne i ryggan.. Att användas om det blir svårare att göra upp eld vid senare tillfällen.

Att ta steget att betala för det kanske är lite väl dock..

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
I latinamerika kallas de lifetree, när eftermiddagsregnet satt in är det rejält svårt att hitta tände där. Större delen av näset har tropiska regn, högliggande tallskogar på mager moig jord. Timmert blir dock utmärkt, kådstubbarna skördas till bl a tände och slöjdved. Det här är ett extraknäck som fattiga familjer på landet har, ungefär som när det på 20-50-talet sattes ihop bl a klädnypor i stugorna här. Innan du klagar på en produkt måste jag fråga dig, har du prövat?
Jag har och importerar mina privat, då vet jag att pengarna hamnar där jag vill.
Naturkompaniet är säkert välsorterat, men en bra friluftsindivid kan nog klara sig utan deras mellanhänder.
go tur

Jag tycker själv att det är alldeles utmärkt med törestickor, jag brukar själv ha med sådana tillsammans med näver med mig. Dock inga köpta. Men, inget fel i att använda naturens eget tändmaterial? Såvida det inte är själva transporten ut till butikerna som är felet, men det hade skett med annat tändmaterial också.

Stickor från Mexikanska höglandet... De skriver inte "indianer" eller liknade. Olika "ädla vildar" brukar ju annars vara någon slags kvalitetsindikator. För vissa i alla fall. Andra går igång på senaste högteknologi från NASA. Själv intar jag givetvis en förnuftig mellanposition :)

Om ni inte har testat dom så skall ni veta att de är helt fantastiska att tända med.
Sedan om de nödvändiga eller ej är en annan femma.
//Peter

Folk köper Ramlösa...

Hittar du färdigkolsyrat vatten i skogen så lovar jag att sluta handla ramlösa...

Absolut inget fel med att använda naturens eget material, men själva grejen att man processar, tillverkar, paketerar och leverar något som garanterat finns i överflöd i var och varannan skogsdunge känns...fel?
Dessutom, björknäver, finns i överflöd och tänder i alla väder..

Björknäver finns väl bara där det växer björkar?

Jag är oftast i skogar där det går att hitta olika tändved som fungerar även efter långvarigt regn. Men ibland får man gå ganska långt för att hitta det man söker, och hittar jag tjärved eller överflöd av lös näver, så händer det att jag stoppar lite i ryggsäcken om jag vet att det kan vara sämre på nästa ställe där jag ska elda.

Ärligt talat så har trådstartaren en poäng i det han skriver. Outdoorbranschen har faktiskt blivit de onödiga prylarnas bransch. Jag erkänner själv att jag är en prylnörd som älskar prylar, pryttlar, trickets & tools men mkt av dessa följer inte med i ryggan. Det finns andra trådar med liknande ämne, bland annat en om den mest onödiga pryl vi stött på inom outdoorbranschen. Den är riktigt kul att läsa igenom.

Det som tänds ska också slockna--eller släckas. Att det ändå inte finns att köpa någon naturegen produkt för den uppgiften. Besvikelse.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips