Handpump till luftmadrass?

Jag undrar om någon har erfarenhet av hand- eller fotpump till luftmadrasser? Är visserligen osäker på om man ens behöver någon, lungorna räcker förmodligen väl.

En eventuell nytta med handpump skulle kunna vara att slippa kondens från utandningsluften om fukt i madrassen nu kan påverka komforten på något sätt?

Har hittat några små billiga pumpar på strax över hundra gram, "Bestway Mini Air Hammer handpump" och "Coghlans handpump" som kanske kan vara något i så fall?

Men som sagt, frågan är om det är ännu en helt onödig pryl att släpa med sig?

Någon som testat?

/Mikael

...

"Någon som testat?"

Aaaa... jag har... för en del år sedan... gnetigt värre men mer vilsamt än att "flåsa" upp madrassen.
Det finns ju en backventil (i den jag körde i alla fall) så man kan lägga madrass och pump ifrån sig, ta en slurk kaffe och en sipp på pipan... sen går det ju att prata åxå.
Jag skall ut med dottern å hennes kompisar på sensommaren och har faktiskt beställt en sån där för ändamålet.

"...ännu en helt onödig pryl att släpa med sig?"

Aaaa... det går ju att blåsa upp med kroppspumpen.
Nu kommer ju tjejjerna att gnöla och be mig att blåsa åt dem så det blir lite uppfostring åxå; "-Seså, pumpa själv nu klenisar!"

120g är ju iof inte oöverstigligt...

:eek:)

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
"Någon som testat?"

Aaaa... jag har... för en del år sedan... gnetigt värre men mer vilsamt än att "flåsa" upp madrassen.
Det finns ju en backventil (i den jag körde i alla fall) så man kan lägga madrass och pump ifrån sig, ta en slurk kaffe och en sipp på pipan... sen går det ju att prata åxå.
Jag skall ut med dottern å hennes kompisar på sensommaren och har faktiskt beställt en sån där för ändamålet.

"...ännu en helt onödig pryl att släpa med sig?"

Aaaa... det går ju att blåsa upp med kroppspumpen.
Nu kommer ju tjejjerna att gnöla och be mig att blåsa åt dem så det blir lite uppfostring åxå; "-Seså, pumpa själv nu klenisar!"

120g är ju iof inte oöverstigligt...

:eek:)

Låter klokt om man ska blåsa flera. Tror jag ska skaffa och testa. Tack för svaret.

Pump till madrass

Har också funderat på nyttan med pumpen för att slippa få in kondens från utandningsluften i madrassen. Det sägs bidra till mer fukt och risk för mögel men kan förebyggas genom att förvara madrassen med öppen ventil när den inte är i bruk. Precis som när man luftar sovsäck och tält.

Har inte prövat pumpen men har bestämt mig för att hellre "blåsa upp" min 120 cm Exped madrass med backventil som fyller sig själv med luft till dryga halva sin volym. Så det är inte mycket kraft jag försakar vid uppmonteringen. Tänker mig att man måste ha lite ork kvar för allt praktisk arbete vid lägerbygge...;)

Pumpen kan däremot vara till nytta för att pumpa ut luft för att minska volymen inför nedpackning och avfärd.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips