Handgrepp på paddel (nybörjarfråga)

Håller med!
Hur långsamt man än önskar att färdas så finns det ju ingen anledning att välja "fel" sätt att göra det på.

Paddelföringen kan dock säkert vara lägre vid låg fart.

Att hålla löst i paddeln är nog en bra rekommendation. Ett hårt, statiskt grepp är ju väldigt tröttande oavsett hur fort man paddlar, och jag har själv nyligen råkat ut för problem med en handled, troligen en kombination av ny paddel med för hårt grepp och lite oträniing i kombination med en längre paddling.

olle11; sa:
[Paddling enbart med kraft från armarna ser man sorgligt ofta - och det är bara paddlaren själv som lider av det... Trött blir man.]

Heja heja!!
Patric

Att många - framförallt nyblivna paddlare - bara använder armmusklerna tror jag till stor del beror på att de sitter felaktigt, d v s bakåtlutade mot havskajakens ryggstöd.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
mielo; sa:
olle11; sa:
[Paddling enbart med kraft från armarna ser man sorgligt ofta - och det är bara paddlaren själv som lider av det... Trött blir man.]

Heja heja!!
Patric

Att många - framförallt nyblivna paddlare - bara använder armmusklerna tror jag till stor del beror på att de sitter felaktigt, d v s bakåtlutade mot havskajakens ryggstöd.
Nej, jag har förstått att man ska använda ryggmusklerna och det tycker jag funkar fint; Blir inte alls trött i armarna, däremot rejält i axlarna. Det jag var mest fundersam över var det här med rotationen av paddeln i vänsterhanden (är högerhänt). Tycker mig märka att jag kan få till samma vinkling enbart genom att vinkla handleden, men blir då förstås trött i den (hårt grepp). Som jag har förstått av tipsen jag fått här så är det Ok att tillåta en viss rotation av paddeln i handen och jag bör lossa lite på mitt grepp för att få en mer avslappnad paddling...Nu är det bara att bege sig ut å testa alla goda råd :)

Haddock; sa:
Blir inte alls trött i armarna, däremot rejält i axlarna. Det jag var mest fundersam över var det här med rotationen av paddeln i vänsterhanden (är högerhänt).

Trötta axlar brukar bero på för lång paddel. Annars kan man med påskjut i axelhöjd även sänka dragsidans axel lite lätt så brukar man slappna av bättre.
Försök att hålla ner axlarna och slappna av.
Givetvis måste man också vänja kroppen vid nya rörelser så lite träningsverk får du räkna med ifall du tar i.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips