Hammock

Har lite funderingar på att göra mig av med min DD UQ och en relativt enkel variant av hammock (Snugpack jungle hammock) och införskaffa någon där man kan använda sig av ett synmat istället, gärna då med dubbla lager så att man kan skjuta in mattan på något sätt. Är sällan ute när det är mindre än 7-8 grader och är ganska resistent mot kyla i allmänhet.. Tips på några lätta hammockar för ändamålet? Vore skönt att minimera antal prylar och kunna ha ett bra liggunderlag för alla tillfällen istället för att kånka omkring på en UQ.
 
Har funderingar på att skaffa hammock nu i vår. Har tittat på DD Hammocks Frontline och One Tigris Kompound. Någon som har testat dessa och kan ge ett omdömme?
Båda har egenskaper som lockar tex dubbla lager för att köra liggunderlag istället för UQ på DD och sedan det extra överdraget på One Tigris för att undvika frost eller dagg. Men jag velar och är helt grön vad det gäller hammock.
 
Tror att den compound one tigris är för liten för att vara bekväm. Dessutom verkar det där överdraget vara designat så man måste ligga banan i den när det är på, vilket jag inte förstår alls hur dom tänkte där. Annars gillar jag idéen, men tyvärr verkar dom klantat sig rejält.
 
Hmm ok. Ja jag gillade också idéen att ha ett extra lager. Men om det hindrar att man sover på diagonalen går det kanske bort.
För att göra en rätt jämförelse: jag är 180 cm och väger 90 kg om det har någon betydelse. I vanlig säng sover jag mestadels på sidan.
 
Hmm ok. Ja jag gillade också idéen att ha ett extra lager. Men om det hindrar att man sover på diagonalen går det kanske bort.
För att göra en rätt jämförelse: jag är 180 cm och väger 90 kg om det har någon betydelse. I vanlig säng sover jag mestadels på sidan.
Jag har själv inte använt den och är inte direkt expert ska jag säga så bäst du undersöker själv. Men jag tittade på lite reviews på youtube om den, och jag märkte direkt att ingen låg diagonalt med skyddet på men ingen kommenterade på saken, jag fick titta på flera innan någon var ärlig och påpekade problemet. Så det verkar vara lite shilliga eller okunniga reviewer om den som jag uppfattar det.
 
Sant, men diagonalt sovande borde fungera bra i båda hammockarna (om man bortser från One Tigris överdrag), eller?
Ja absolut, underquilt är garanterat den bästa lösningen. jag är bara nyfiken om det kanske fungerar med underlag då jag inte ens vet om jag kommer att gilla det här med hammock.
Det är ju trots allt en skillnad i investering om man satsar på befintlig utrustning (Exped Dura 5R LW) eller att allt ska införskaffas nytt.
 
Sant, men diagonalt sovande borde fungera bra i båda hammockarna (om man bortser från One Tigris överdrag), eller?
Ja absolut, underquilt är garanterat den bästa lösningen. jag är bara nyfiken om det kanske fungerar med underlag då jag inte ens vet om jag kommer att gilla det här med hammock.
Det är ju trots allt en skillnad i investering om man satsar på befintlig utrustning (Exped Dura 5R LW) eller att allt ska införskaffas nytt.
Ja utan går det väl bra. Men jag tror också den är väldigt kort, längd och brädd är väldigt viktigt för att få en bekväm hängmatta, du vill inte ha en för kort eller för smal, men samtidigt är det väldigt individuellt vad som passar vem. Sen är det också viktigt att du lär dig hur man hänger upp den på bästa sätt för ännu mer bekvämlighet.

Jag tror alla älskar hängmattor om dom gör rätt. Förutom magsovare kanske.
 
Mina tips:
1. Längd och bredd är som sagt viktigt. Rekommenderad längd brukar va 11-12 ft. Att bredare är bekvämare vekar vara nått tillverkarna är lite efter i.

2. Sen att hänga upp den rätt, detta underlättar du med att ha ett snöre mellan ändarna av hängmattan så den alltid har likadant häng.

3. Jag skulle aldrig kunna tänka mig att ha liggunderlag, det blir så varmt och mysigt med quilt, sen vill man ju att hängmattan är fri för att formas efter kroppen. Så quilt säger jag.

4. För upphängning måste du ha "straps" eller "tree huggers" alltså platta rep för att inte skada träden.

5. "Dripp lines" på snöret som kommer ut från hängmattans ändar, där knyter du en liten paracord snutt eller liknande. Det är för att stoppa regn så du inte blir blöt om det regnar, det kan rinna längst snöret.

6. En extra liten kudde eller ihoprullad tröja eller liknande kan du ha vid knävecket. Det kan bli en liten obekväm tryckpunkt eller vad man ska kalla det just vid knävecket ibland.

7. Många gillar att hänga fotändan lite högre än huvudändan.

8. Om du gillar det och tänker fortsätta så har dutchware väldigt bra små titan fästen som underlättar upphängning av tarpen som är värt att köpa. Blir mindre krångel.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vermi Hennessy Hammock med ett uppblåsbart liggunderlag? Bo och sova 7
frippe1976 Någon som testat Haven tents (hängmatta)? Bo och sova 4
behedwin IKEAs hängmatte-stativ - funkar den bra för Hennesy hammock? Bo och sova 4
fitur Topquilt till hammock - Svenska eller närliggande återförsäljare Bo och sova 0
tango Definiera hammock för mig Bo och sova 36
athorn Ticket to the moon lightest hammock 228g Bo och sova 1
_tobbe_ Upphängning hammock! Bo och sova 13
_tobbe_ Mackenzie hammock! Bo och sova 0
_tobbe_ Nät DD hammock! Bo och sova 3
paddla Hur kallt blir hängmatta / hammock? Bo och sova 9
Hookahey Hennessy hammock classic Bo och sova 3
Rasku89 Tips på bra dun-underquilt till hennesey hammock! Bo och sova 16
såg Någon med erfarenhet av snugpack troppical hammock. Bo och sova 1
såg Någon som har erfarenhet av bushman hammock. Bo och sova 2
såg Är Hammock något bra för en som rör sig mycket på natten? Bo och sova 5
Cuba Cola Hammock, please help Bo och sova 3
Handyman Hammock tips med packning Bo och sova 3
DoktorGlas Hammock + quilt + liner = true? Bo och sova 11
DoktorGlas Sestrals Blanket i hammock Bo och sova 3
DoktorGlas Hammock till mig Bo och sova 59
poijjan Liggunderlag för hammock (och tält) Bo och sova 1
avslutmedlemskap0904 Snugpak hammock Bo och sova 0
ExInferis Tält eller hammock på Sörmlandsleden Bo och sova 9
behedwin Cumulus Underquilt (selva 600) - Hammock (hennysys hammock) Bo och sova 3
majjen Hammock + tillbehör Bo och sova 30
vandrafjäll sea to summit ultralight hammock Bo och sova 2
eclipsetomte Underblanket till Hennesy Hammock Bo och sova 2
behedwin Hennessy hammock, hål i regnskydd Bo och sova 6
Cryfish Ryggsäck till hammock Bo och sova 5
behedwin Vilken underquilt har ni till eran hammock? Bo och sova 4
eclipsetomte Tips och trix hammock Bo och sova 16
K-J A Exped ergo hammock liggunderlag minst 2dm? Bo och sova 2
behedwin Hammock : vad sover ni på? I och under? Bo och sova 9
eclipsetomte Ny - Ska jag köpa hammock? Men vilken? Bo och sova 20
behedwin Hammock - Hålla värmen under? Bo och sova 5
Roger Norling Warbonnet Blackbird XLC Hammock Bo och sova 1
Hookahey Amok Draumr 3.0 hammock Bo och sova 25
Mistir Hammock för nybörjare Bo och sova 24
fekki DD Frontline Hammock, DD Travel Hammock eller Hennesy Explorer deluxe Zip? Bo och sova 1
MAW Cellplast i Hammock?! Bo och sova 1
Mattias1981 liggunderlag till hammock?? Bo och sova 2
Vandringshyveln Hammock upphägning? Bo och sova 7
fotografiskt Warbonnet Ridgerunner Hammock med Spindrift sock Bo och sova 13
såg tarp o Hammock istället för tält. Bo och sova 3
fotografiskt Modifieria Hennessy Hammock Bo och sova 7
fotografiskt Hennessy Hammock på vintern Bo och sova 290
omnes Planet Hammock Bo och sova 26
Gun-valld Lawson Hammock/Tält Bo och sova 2
pyre Erfarenhet av isolering till Hennessy Hammock? Bo och sova 11
peter1969 DD Hammock? Bo och sova 15

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.