Hammock + quilt + liner = true?

Ni som sover i hammock, använder ni någon slags liner för att skydda quilten? Nu ska jag ha en Sestrals Blanket, men det är ju ungefär samma sak ur den här aspekten.

Hade tänkt köpa Siden-Selmas resalaken, men då planerade jag att sova på marken. Deras sovsäckspåse är onödigt smal och hopsydd hela vägen. Reselakanet är bara hopsytt nedtill. Verkar mer funktionellt när man inte har mummy, så man kan sticka ut tårna och vifta med dem.

Min undring är om det funkar med lakan/liner i hammock eller kommer lakanet att åka rutchkana ner till lägsta punkten och lägga sig som en stor knöl där? Kanske måste man göra fast ändarna på nåt vänster?
 
Ni som sover i hammock, använder ni någon slags liner för att skydda quilten? Nu ska jag ha en Sestrals Blanket, men det är ju ungefär samma sak ur den här aspekten.

Hade tänkt köpa Siden-Selmas resalaken, men då planerade jag att sova på marken. Deras sovsäckspåse är onödigt smal och hopsydd hela vägen. Reselakanet är bara hopsytt nedtill. Verkar mer funktionellt när man inte har mummy, så man kan sticka ut tårna och vifta med dem.

Min undring är om det funkar med lakan/liner i hammock eller kommer lakanet att åka rutchkana ner till lägsta punkten och lägga sig som en stor knöl där? Kanske måste man göra fast ändarna på nåt vänster?

Man får säga och tycka vad man vill, men du håller verkligen igång forumet :)
Snacka om beslutsångest gällande allt du ska köpa och göra :D
 
Ska jag be om ursäkt eller? ;)

Jag har aldrig använt en hammock och jag har aldrig använt någon av de grejer som finns nu eller ens den typ av grejer som finns nu. Mina campingerfarenheter är gamla. Och min budget är tajt. Jag kan inte bara köpa nytt om jag köper fel och jag får försaka annat för att kunna köpa nåt alls. Jag vet helt enkelt inget om de saker jag behöver mer än vad jag kan få ut av YouTube-filmer. Därför frågar jag. Och så himla många frågetrådar tror jag faktiskt inte jag startat. Och beslutsångest om vad jag ska göra har jag aldrig haft, bara om vad jag ska köpa.

Vet inte om jag tycker nybörjarfrågor är så mycket mycket mer irriterande än sida på sida om det optimala Hillebergstältet.

Alla har vi olika förutsättningar, möjligheter, önskningar och aktiviteter som vi vill göra. Tror det är många som humrar här som inte törs yttra sig därför att de inte korsar Sarek på 5 dagar eller har alla de rätta sakerna.
 
Ni som sover i hammock, använder ni någon slags liner för att skydda quilten? Nu ska jag ha en Sestrals Blanket, men det är ju ungefär samma sak ur den här aspekten.

Hade tänkt köpa Siden-Selmas resalaken, men då planerade jag att sova på marken. Deras sovsäckspåse är onödigt smal och hopsydd hela vägen. Reselakanet är bara hopsytt nedtill. Verkar mer funktionellt när man inte har mummy, så man kan sticka ut tårna och vifta med dem.

Min undring är om det funkar med lakan/liner i hammock eller kommer lakanet att åka rutchkana ner till lägsta punkten och lägga sig som en stor knöl där? Kanske måste man göra fast ändarna på nåt vänster?


Generellt kan man säga:
Om du eller utrustningen letar sig ner mot "botten" har du hängt hammocken fel, eller så ligger du felaktigt.
Ligger man "rätt" i en hammock så ligger man dessutom still. Eftersom det inte blir några tryckpunkter så kommer inte heller behovet av att vilja byta ställning. Därför är det sällan som saker och ting korvar sig.

Att inta rätt position med sovsäckslakan och eventuellt dubbla sovsäckar, det är en annan femma =)

Själv kör jag i regel med sovsäckspåse.
Skyddar utrustningen mot svett och smuts, och skyddar även mot kalldrag när man har sovsäcken som täcke.
 
Enklare att sov i ett underställ, det skyddar säcken/quilten, då kan man också välja ett tjockare/dubbla för kallare väder. Bökigare med en extra påse att få ordning på.
 
Generellt kan man säga:
Om du eller utrustningen letar sig ner mot "botten" har du hängt hammocken fel, eller så ligger du felaktigt.
Ligger man "rätt" i en hammock så ligger man dessutom still. Eftersom det inte blir några tryckpunkter så kommer inte heller behovet av att vilja byta ställning. Därför är det sällan som saker och ting korvar sig.

Att inta rätt position med sovsäckslakan och eventuellt dubbla sovsäckar, det är en annan femma =)

Själv kör jag i regel med sovsäckspåse.
Skyddar utrustningen mot svett och smuts, och skyddar även mot kalldrag när man har sovsäcken som täcke.

Tack för bra info! Då blir det nog Siden-Selma som jag tänkt. Ska gå och kolla på det endera dagen. Då ska jag också köpa en sån där sovmask. För hemmabruk. Har kvällssolen in under rullgardinskanten på sommarn om jag går och lägger mig tidigt. ;)
 
Enklare att sov i ett underställ, det skyddar säcken/quilten, då kan man också välja ett tjockare/dubbla för kallare väder. Bökigare med en extra påse att få ordning på.

Ja, det kommer jag också att ha med så klart. Men blir det riktigt varmt så kan det vara plågsamt med kläder på kroppen, tycker jag. Minns med fasa förra sommaren. Känns luftigare med saker över sig än på sig.
 
Måste säga att funderandet och diskuterandet kring ett prylköp är en ganska kul del i processen. Jag ägnar mycket tid åt det. Sen, i verkligheten, är jag inte supernoga med vad jag använder. Man tenderar att anpassa sig till det man har.

Håller med och syftar inte på mina egna trådar då. Jag läser många sådana trådar även om de inte gäller saker som någonsin kommer att bli aktuella för mig. Alltid lär man sig något. Om material, hur man använder prylar. Ibland är det överförbart på andra situationer. Har lärt mig en del användbart från trådar om klätterutrustning t.ex. fast jag aldrig i livet kommer att klättra.
 
Är rätt säker. Jag har en balansskada. Andra steget på köksstegen är så långt jag kommer. Sen lutar jag som en fura.

Fast det ska erkännas att klätter- och balansövningar aldrig varit min grej. Måste vara häftigt att göra något man aldrig trott man ska göra eller känt någon dragning till förut. Så du kommer att fortsätta klättra tror du? Go for it! Men tänk på att du måste hela tiden vara bättre än ungarna - annars är du rökt. ;)
 
Generellt kan man säga:
Om du eller utrustningen letar sig ner mot "botten" har du hängt hammocken fel, eller så ligger du felaktigt.
Ligger man "rätt" i en hammock så ligger man dessutom still. Eftersom det inte blir några tryckpunkter så kommer inte heller behovet av att vilja byta ställning. Därför är det sällan som saker och ting korvar sig.

Att inta rätt position med sovsäckslakan och eventuellt dubbla sovsäckar, det är en annan femma =)

Själv kör jag i regel med sovsäckspåse.
Skyddar utrustningen mot svett och smuts, och skyddar även mot kalldrag när man har sovsäcken som täcke.

De som nio gr av tio gör att man glider ner i sin hammock e ju av den enkla anledning att man inte satt fotändan högre än huvudändan. Sen vet jag inte så mycket om dom märken som säljs i sverige av varken hammock eller quiltar då jag fick äran att inte bara va en av dom första i sverige som hängde i en efterlängtad chameleon från Dutch, jag är ca 188cm lång o väger 105 kg typ, och dubbelbottnat var inget alternativ då de förstör hela känslan av att ligga i en Hexon 1.6 wide, De kan enligt mig o dom flesta häng gurusen i staterna, shugg , dutch o många fler aldrig gå att få en för bred eller lång hammock, just allt extra tyg som en kameleont har som wide e helt underbart att ha ,som många masstillverkade hammocks saknar helt och ger dessa cold spots o allt va de heter vid tex axlar o fötter, en annan fördel e ju mängde variation man får på sitt diagonalligg o därav ges man fler val av Hur rakt o spänt tyg man vill ha, självklart så påverkas allt av hur hårt du spänner upp den om man nu inte e van och inte fixerat ridgline med sitt personliga *sag*.

som man vet efter ett par nätter exakt genom att känna på ridgelinen , (siitandes i när man gör de självklart)

vad de gäller uq protecter så e ju de alltid bra att ha, ja använder min egen oftast för att lägga tex rygga o saker som kanske måste skyddas från underlag eller väder.

mitt tips för ngn som fastnat för hammock men som ja själv inte haft ekonomi till alt på en gång är ändå att gå in på dutchwear och beställ en chameleon som sys efter dina behov, nu tror ja iofs att man får en komplett chameleon för samma pris ja gav för bara kroppen då dom precis började säljas , Komplett är med treehuggers woppie o ridgline samt ett myggnät som e de bästa med deras egna dragkedjesystem som man kan dra på ifrån båda sidor o kombineras med ev top cover eller va man nu gillar, symetriskt myggnät är bäst, ja köpte tyvätt motsatsen, även om du kanske får 2 hammockar på xxl mm mm för priset av inte ens en på tex dutchwear, och de tar en 3-6 veckor kanske mer då de du beställer sys efter order, o lite tull på de sen. Men ja lovar att de är värt all väntan o extra kostand, tog mig sen en lång tids sparande att kunna köpa mig en ORDENTLIG underquilt från hammockgear , har man råd så beställ samtidigt som mattan, deras *budeget* underuiltar som ja själv har en av finns mångder av längder o för ca 2000 svneska kr får du en måttsydd efter order en underqulit fylld med (00 gås dun som håller dig VARM till -15 om de behövs, en med mindre dun för tex vår o sommar under 1000kr, Vet inte om ja tappat tråden helt nu men ja läser så mycket om alla som tots allt lägger dyra pengar på ""kompletta **Djungelhammocksett** som tyvärr riskerar att ge folk problem, speciellt då de är en bra slant dom tar för dessa massproducerade saker.

Dutchware vet ju måmga redan om men vill/Kan man inte lägga allt som behövs så kan iaf alla som köper safari deluxe , o allt va dom heter ha råd med de viktigaste som verkligen är ett måste att handla från dom som är hammock, En chameleon kropp tex med en symetriskt avtgabart myggnät, wide för alla över 180, och alltid ett lager om man nu slår till. och en ordentlig underquilt från tex hammockgear som e billigast via deras budget serie. samma kavlliete som deras dyra men anddun i dom som gramjägarna kanske måste ha.

det är enligt mig de absolut första man kan skaffa från staterna, tarp o överquilt som går med dunsäck när man fått en bra uq som täcker upp hela dig kan man ju handla hemma om vikten inte e super noga, e man rik så köp allt där topcover sidepockets mm..

aja rörigt värre men hoppas ngn kanske drar nytta av att läsa att man behöver inte köpa allt från dutchware tex, mig inräknad, men köp din chameloen, spara till en incubator quilt o njut
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fotografiskt Hennessy Hammock på vintern Bo och sova 290
vermi Hennessy Hammock med ett uppblåsbart liggunderlag? Bo och sova 7
frippe1976 Någon som testat Haven tents (hängmatta)? Bo och sova 4
behedwin IKEAs hängmatte-stativ - funkar den bra för Hennesy hammock? Bo och sova 4
fitur Topquilt till hammock - Svenska eller närliggande återförsäljare Bo och sova 0
tango Definiera hammock för mig Bo och sova 36
athorn Ticket to the moon lightest hammock 228g Bo och sova 1
_tobbe_ Upphängning hammock! Bo och sova 13
_tobbe_ Mackenzie hammock! Bo och sova 0
_tobbe_ Nät DD hammock! Bo och sova 3
paddla Hur kallt blir hängmatta / hammock? Bo och sova 9
Hookahey Hennessy hammock classic Bo och sova 3
Rasku89 Tips på bra dun-underquilt till hennesey hammock! Bo och sova 16
såg Någon med erfarenhet av snugpack troppical hammock. Bo och sova 1
såg Någon som har erfarenhet av bushman hammock. Bo och sova 2
såg Är Hammock något bra för en som rör sig mycket på natten? Bo och sova 5
Cuba Cola Hammock, please help Bo och sova 3
Handyman Hammock tips med packning Bo och sova 3
DoktorGlas Sestrals Blanket i hammock Bo och sova 3
DoktorGlas Hammock till mig Bo och sova 59
poijjan Liggunderlag för hammock (och tält) Bo och sova 1
avslutmedlemskap0904 Snugpak hammock Bo och sova 0
ExInferis Tält eller hammock på Sörmlandsleden Bo och sova 9
behedwin Cumulus Underquilt (selva 600) - Hammock (hennysys hammock) Bo och sova 3
majjen Hammock + tillbehör Bo och sova 30
vandrafjäll sea to summit ultralight hammock Bo och sova 2
eclipsetomte Underblanket till Hennesy Hammock Bo och sova 2
behedwin Hennessy hammock, hål i regnskydd Bo och sova 6
Cryfish Ryggsäck till hammock Bo och sova 5
behedwin Vilken underquilt har ni till eran hammock? Bo och sova 4
eclipsetomte Tips och trix hammock Bo och sova 16
K-J A Exped ergo hammock liggunderlag minst 2dm? Bo och sova 2
behedwin Hammock : vad sover ni på? I och under? Bo och sova 9
eclipsetomte Ny - Ska jag köpa hammock? Men vilken? Bo och sova 20
behedwin Hammock - Hålla värmen under? Bo och sova 5
Roger Norling Warbonnet Blackbird XLC Hammock Bo och sova 1
Hookahey Amok Draumr 3.0 hammock Bo och sova 25
Mistir Hammock för nybörjare Bo och sova 24
fekki DD Frontline Hammock, DD Travel Hammock eller Hennesy Explorer deluxe Zip? Bo och sova 1
MAW Cellplast i Hammock?! Bo och sova 1
Mattias1981 liggunderlag till hammock?? Bo och sova 2
Vandringshyveln Hammock upphägning? Bo och sova 7
fotografiskt Warbonnet Ridgerunner Hammock med Spindrift sock Bo och sova 13
såg tarp o Hammock istället för tält. Bo och sova 3
fotografiskt Hammock Bo och sova 1508
fotografiskt Modifieria Hennessy Hammock Bo och sova 7
omnes Planet Hammock Bo och sova 26
Gun-valld Lawson Hammock/Tält Bo och sova 2
pyre Erfarenhet av isolering till Hennessy Hammock? Bo och sova 11
peter1969 DD Hammock? Bo och sova 15

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.