Haglöfs Roc Rescue - nån som testat?

Hej!
Kikar efter 40 liters alpinsäck för klättring. Haglöfs Roc Rescue ser fin ut, men lite tung. Å andra sidan, min BD Speed höll inte för slitaget, så lite kraftigare design känns ok.
Nån som hunnit klämma på den?
John

Hej
Sent svar, men här kommer det.
Jag kom över en demoversion av den säcken och hr haft min säck i ~4år. Enligt historien jag hörde då så utvecklades den först till fjällräddare i schweiz och sedan började den säljas. Av den anledningen har jag några konstiga hållare i min säck, som inte finns i de som säljs nu.
Om det är sant har jag ingen aning om.
Jag använder den inte till klättring, då jag inte klättrar.
Jag har främst använt den vintertid vid skidåkning och till det har den fungerat utmärkt. Även sommartid på kortare turer.
Midjebältet kan kännas lite smalt framtill, hade gärna sett att den fodrade delen gått längre fram, men det kanske är någon klättringsgrej :)
I övrigt är jag mycket nöjd med säcken och rekommenderar den!

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Jag använder den i jobbet, till diversepyssel i skogen. Jag ville ha en rejält slitstark dagturssäck, som samtidigt skulle vara så avskalad som möjligt. Signalfärgad var också en bonus, eftersom jag ofta lägger ifrån mig säcken och gärna vill hitta den igen.. Den uppfyller de kriterierna bra.

Den känns robust och genomtänkt, med många smarta detaljer. Bärsystemet är stabilt och skönt, midjebältet plockade jag bort direkt eftersom jag inte behöver det. Eftersom den är lite innovativ tog det några turer innan jag klurat ut hur allt funkar, men när jag väl vant mig funkar allt perfekt. Att enkelt kunna öppna de två dragkedjorna på fronten med ett stabilt handtag är klockrent. En kul detalj som det tog lång tid innan jag upptäckte är att spännet till bröstremmen också är en riktigt potent visselpipa!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips