Haglöfs Lupis Q????

Hej!

Letar efter en bra vandrarkänga, att användas till all möjlig vandring, sommar och höst, i Sverige men även utomlands... Alperna, Madeira och kanske Nepal. Har läst det mesta här på forumet, och har varit ute och provat i affärer. En känga som jag fastnat för är Haglöfs Lupis (Q). De sitter som gjutna och är väligt behagliga både vad gäller fotutrymmet och i lästen samt vad gäller sulans "motstånd".

Fråga 1) Det står inte mycket om Haglöfs Lupis att finna på nätet... dvs recensioner osv. Det finns nämnt att de blev bäst i test i ngn tysk tidning. Jag undrar om någon här har erfarenhet av dem och i så fall vilka för- och nackdelarna är med dem, t.ex. i olika väder och i olika terräng, med/utan packning, dagsturer/längre äventyr....

Fråga 2) Det är GoreTex i dem. Har förstått (?) att det ej är så bra med GoreTex. Vad göra? Finna annan modell?

Självklart har jag förstått att Meindl är något man inte bör missa och jag ska kolla upp dem ytterligare, har inte riktigt koll på dem, det finns ju så många modeller.

Tacksam för svar!

Linnea

GoreTex

Jag tror inte att GoreTex är någon större nackdel.

Det gör skon något varmare och att den andas något sämre å andra sidan blir den något mer vattentät. Även vanliga läderskor, rätt skötta, är också hyfsat vattentäta.

GoreTex membran i skor har en förmåga att inte hålla så länge så Du kan nog inte påräka helt vattentäta skor efter några år.

Slutsats: Sköt GoreTex skorna som skor utan GoreTex. De blir lite varmare och lite vattentätare men skillnaden är inte speciellt stor mot "vanliga" skor. Låt inte GoreTex membran eller inte vara en av de större faktorerna när Du väljer sko. Det viktigaste är att de är sköna.

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Rätt skor till rätt person

De skor/kängor som passar åt en person behöver naturligtvis inte passa en annan. Desto större blir skillnaderna i passform om man jämför olika storlekar. Ett par kängor som passar många i stolek 45 kan tex vara alltför stela i mindre (dam) storlekar och tvärt om. Köp ett par med så få sömmar som möjligt . Kängor som är mycket styva passar bättre för vandring med tyngre packning i terräng, medan mjukare kängor passar bättre på plant underlag. Kraftika sulor och bra skydd åt tårna är viktigt om det är stenigt. Det är svårt att få ett par som passar till allt, man får göra någon sorts kompromiss.

Re: Rätt skor till rätt person

heme; sa:
Kängor som är mycket styva passar bättre för vandring med tyngre packning i terräng, medan mjukare kängor passar bättre på plant underlag.

Hej!

Lätt packning i terräng då? Ska det vara hårda eller mjuka sulor då?

Linnea

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips