Haglöfs Genius

Hej jag går lite över mitt behov av ett nytt tält. Har tittat lite på Haglöfs Genius, som har fått bra betyg i ute magasinet, det verkar också ha en del bra lösningar. Kommer mest att använda det i de svenska fjällen och enventuelt även under en resa till Island.
Är det någon som har erfarenhet av Haglöfs Genius eller bara har åsikter om tält köp så kom gärna med ett inlägg.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Intryck...

Genius verkar lite väl pilligt att sätta upp med seoarata golv och bågar som skall flätas ihop, passas in i olika kanaler och sedan förankras med kardborrband. Lite väl mycket som kan gå snett när vinden blåser hårt och blodsockret är lågt.

Om du vill ligga på Genius prisnivå så kanske du ska titta på TNF och MH också: TNF Mountain 25 och motsvarande Mountain Hardwearmodeller är väl beprövade och kräver färre moment vid uppsättningen.

Tarra och Saivo från HB är ännu enklare att sätta upp i hårt väder (inga stångkanaler att trä och tältet sitter fast i marken från början) men betydligt dyrare tyvärr.

Min åsikt,

/J.

So far so good

Hejsan.

Är nybliven ägare till ett Genius 23 och har hunnit skaffa lite erfarenheter.

Det lösa golvet.
Som alla andra var jag lite fundersam till det lösa golvet. Klart att lägger man det på marken och går iväg för att rota fram andra delar så blåser det naturligtvis bort. Men det gör å andra sidan vilken tältdel som helst om man inte förankrat den.
Jag har i ärlighetens namn inte rest tältet i full storm men ensam i ganska frisk kuling var inget problem.

Bågarna behöver inte alls "flätas" eller stickas in i kanaler, färgkodningen funkar bra, är det mörk rekommenderar jag en pannlampa. Kardborrbanden fixar man till om det behövs och efter det att yttertältet står på plats.

Har det regnat under resningen lyfter jag tältet i bågarna och skakar ur det lilla vatten som samlats på golvet. Sedan är det bara att krypa in i det torra tältet och lägga ryggan på det torra golvet i absiden. Betydligt trevligare än högt vått gräs.

Nöjd kund

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips