Guoblavágge eller Guoblacorru?

Hej,
ska på en kortare tur och vandra från Björkliden till Låktatjåkka fjällstation, andra dagen via Guoblavággi eller Guoblacorru till Kårsavággistugan och tredje dagen till Abisko.
Har tidigare vandrat Måndalen och via Latnajvággi till Kårsavággi men skulle hellre denna gången vilja gå där jag inte gått tidigare.
Enligt kartan är vägen via Guoblacorru markerat medans den via Guoblavággi verkar inte vara det. Hur ser det ut i verkligheten?
Blir det för svår? Latnajvággi var inte så enkelt heller men antar att vägen via Guoblavággi eller corru är svårare?
Ska vandra nu kommande måndag så tacksamt för ett snabbt svår/ Veni

Guoblavággi - brant längre ner, Guoblačorru - brant högre upp
Nu har jag visserligen bara gått Guoblavággi nedåt och Guoblačorru uppåt så det blir lite äpplen och päron att jämföra men var jag tvungen att välja skulle jag säga Guoblavággi, det är nog lättare att "sprida ut" höjdmetrarna med lite skråande på lägre höjd. Vid Guoblačorru (vet inte om själva dalen har något namn?) är det mer en brant "tratt" man måste förbi (inte "ramla-och-fortsätta-rulla-brant" men rätt mycket grus och sten)
Finns en och annan bild HÄR och HÄR

Go' tur
/Johan

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Guoblavággi - brant längre ner, Guoblačorru - brant högre upp
Nu har jag visserligen bara gått Guoblavággi nedåt och Guoblačorru uppåt så det blir lite äpplen och päron att jämföra men var jag tvungen att välja skulle jag säga Guoblavággi, det är nog lättare att "sprida ut" höjdmetrarna med lite skråande på lägre höjd. Vid Guoblačorru (vet inte om själva dalen har något namn?) är det mer en brant "tratt" man måste förbi (inte "ramla-och-fortsätta-rulla-brant" men rätt mycket grus och sten)
Finns en och annan bild HÄR och HÄR

Go' tur
/Johan
Tack så mycket! Lusläste alla dina berättelser från området. Verkligen intressant läsning och bra skriven. Önskar jag kunde skriva lika intressant.
Intressant också att jag sommaren 2022 planerade en liknande tur som när du vandrade Hoiggavággi.
Jag gick upp från Björkliden via Måndalen och ner via Latnatvággi till Kårsavággi. Vek av mot Frippes fall men kom aldrig dit. Vände av någon anledning innan och fortsatte mot Kårsavággi. Från Kårsavàggi kämpade jag mig upp mot passet som skulle ta mig över till Hoiggavággi för att fortsätta mot Unna Allakas. Det var dock för mycket snö kvar där uppe (mitten av Juli) och vände även där efter jag sjönk ner i snön. Lite senare bröt jag av staven vid stenskravel tillbaks mot Kårsavágge. Väl nere igen följde jag stigen mot Abiskojaure och vandrade därifrån till Unna Allakas och vidare mot Kungsleden.
Ja, det blir inte alltid som man tänkt sig.
Jag gillar ditt citat: ”Ingen blir ändå imponerad av att jag gör det svårt för mig”.
Så träffande, jag kommer att ta det säkra före det osäkra, är trots allt 68 år och behöver inte bevisa något. Men vandrar ogärna stigar jag vandrat tidigare så jag ska försöka mig på Guoblavággi. Men om vädret är dåligt fegar jag nog ur.
Tack för att du tog dig tid att svåra!
Hälsningar Veni

Tack så mycket! Lusläste alla dina berättelser från området. Verkligen intressant läsning och bra skriven. Önskar jag kunde skriva lika intressant.
Intressant också att jag sommaren 2022 planerade en liknande tur som när du vandrade Hoiggavággi.
Jag gick upp från Björkliden via Måndalen och ner via Latnatvággi till Kårsavággi. Vek av mot Frippes fall men kom aldrig dit. Vände av någon anledning innan och fortsatte mot Kårsavággi. Från Kårsavàggi kämpade jag mig upp mot passet som skulle ta mig över till Hoiggavággi för att fortsätta mot Unna Allakas. Det var dock för mycket snö kvar där uppe (mitten av Juli) och vände även där efter jag sjönk ner i snön. Lite senare bröt jag av staven vid stenskravel tillbaks mot Kårsavágge. Väl nere igen följde jag stigen mot Abiskojaure och vandrade därifrån till Unna Allakas och vidare mot Kungsleden.
Ja, det blir inte alltid som man tänkt sig.
Jag gillar ditt citat: ”Ingen blir ändå imponerad av att jag gör det svårt för mig”.
Så träffande, jag kommer att ta det säkra före det osäkra, är trots allt 68 år och behöver inte bevisa något. Men vandrar ogärna stigar jag vandrat tidigare så jag ska försöka mig på Guoblavággi. Men om vädret är dåligt fegar jag nog ur.
Tack för att du tog dig tid att svåra!
Hälsningar Veni
Tack själv för de vänliga orden.
Lycka till!
/Johan

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips