Gummilist till packlucka

Hej!

Är det nån som kan tipsa om var man kan få tag på en gummilist för att täta packluckan på en gammal kajak?
Listen som sitter där (murken och sprucken) är V-formad och cirka 12mm. bred. Ena sidan är limmad runt kanten och den andra brättar upp och tätar mot locket.

Sen undrar jag också vad man ska limma med? Nåt som fäster bra på glasfiber och gummi.

Tacksam för alla tips!

VH/Anders

Hej,
Företag som säljer reservdelar till bilar har ibland gummilister på metervara. Själv hittade jag list till min kajak hos Micro bildelar men de gick nyligen i konkurs. Hittar du något bra ställe så säg till. Även jag behöver byta lister på en kajak.

Vad gäller lim har jag provat Sikaflex, epoxi och våtrumsilikon. Sikaflex fäster bra, epoxi fäster hyfsat bra och våtrumsilikon fäster dåligt. Även Liquisole bör fästa bra. Sikaflex och Liquisole finns hos Clas Ohlson. Jag har även provat dubbelhäftande mattejp och det funkar bra på en lucka där det inte blir några tvärkrafter på listen. Tvätta listen med thinner innan du limmar. Rugga också upp glasfiberplasten med sandpapper och tvätta med thinner.

Lycka till.

Mvh, Klas

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips