Gummiflotte.

Jag antar det här är rätt möte för detta.

Inför sommaren har jag tänkt utforska ett vattensystem. Tanken är att ta mig nedströms Rökeån tills den rinner samman med Hörlingeån, vidare ner tills den rinner ut i Almaån och när den rinner under väg 117 kravla mig upp på landbacken och ta bussen hem igen.

Rökeån är grund och stenig, på få ställen djupare än knäna. När den rinner ut ur skogsområdet och in i landsbygden smalnar och djupnar ån till kanske en meter. Nordskåne är vad man förr i tiden kallade "Vattensjukt" så ån plockar upp rätt många vattendrag längs vägen och blir snabbt djupare.

Det enda flytetyget som klarar hela sträckan är en gummiflotte, enmans. Den måste ha en stryktålig botten för det kommer att bli mycket bottenskrap.

Så jag undrar om mötet har erfarenhet av gummiflottar och vet var man kan vända sig för att få tag på en, vilka som är bra mm.

En billig från en bensinmack tänker jag inte anförtro mitt liv åt i det här läget.
[Ändrat av bananmannen 2004-04-13 kl 09:51]

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Re: Re: Rätt båt är en kanot/kajak

bananmannen; sa:
Njae, det här är en _grund_ och _stenig_ och jag är rätt säker på att gummiflotte är det enda rätta här.

Allys kanoter är suveräna i steniga farvatten. Mycket stark armerad PVC-duk. Skrovets spant och balkar är byggt av alurör och med liggunderlagsmaterial mellan duken och aluskelettet.

Kanoten bara studsar över stenar även vassa utan synbara skador.

Gummiflotte är mycket mer skrymmande och även ganska tung jämfört med en allykanot. Den är dessutom relativt onjutbar att ro eller paddla.

Ett alternativ är någon typ av forskajak men de är svårare att ta på bussen.

Thure

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips