GSM i Sarek?

• Trådstartare Anonym från gamla forumet
  • Start datum

Anonym från gamla forumet

Gäst
Finns det överhuvudtaget någonstans i Sarek som mobiltelefoni
är möjligt eller är telefonen bara en onödig vikt i ryggan?

mats.frank@telia.com (Mats Frank)

Gäst
Skippa mobiltelefon och använd hjälptelefoner istället !

Hejsan !
Jag har hört att från vissa toppar kan man ringa. Men oftast befinner man sig ju i dalgångar om olyckan skulle vara framme och då hjälper detta föga. Jag har också hört att nära Kvikkjokk ska GSM fungera skapligt. Detta har jag endast hört av andra och inte testa själv. Mitt förslag är att skippa mobiltelefon helt och lita istället på att hjälptelefonen i Mikkastugan fungerar. Vid Kisurisstugorna finns det säkert stugvärd under juli-augusti också med tillgång till telefon. Vid Rinim sameviste vid ingången till Pastavagge och Vaggevaratj sameviste vid Sitojaurestugorna kan det finnas telefon också liksom en hjälptelefon vid Aktse. Vid Pårtestugorna efter Kungsleden finns det förstås också hjälptelefon. Man ska inte dra sig för att höra av sig till eventuella oroliga anhöriga från dessa hjälptelefoner. Man ska alltså inte dra sig för att ringa från hjälptelefoner även i en icke nödsituation. Tycker Mats i Umeå

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Anonym från gamla forumet

Gäst
GSM?????

Vad fan skall du med GSM till i Sarek ??? Lämna telefonen hemma och njut av turen!! Förresten tror jag inte den funkar.
mvh// Bengt

Per

Gäst
GLÖM GSM!!!

GSM systemet har ingen täckning i Sarek. NMT 450 fungerar på vissa platser.

ulf.b.nilsson@telia.com (Ulf Nilsson)

Gäst
GSM basstationer finns i Kvikkjokk och Årrenjarka

Telia har GSM radiobasstationer i Kvikkjokk och Årrenjarka (även i Tjåmotis tror jag) sedan september 98. Dessa har antenner med riktverkan mot landsvägen Kvikkjokk-Jokkmokk. Räckvidden från en GSM radiobas brukar vara max 35 km om jag är rätt underrättad, i praktiken oftast mindre beroende antenn-installation och terräng.

Jag testade i vintras och fick då ingen GSM kontakt i Stor-Tata ca 10 km norr om Kvikkjokk, inte långt från Sarek-gränsen. I Kvikkjokk fungerade det dock bra. Du kan nog bara räkna med att GSM fungerar i närheten av Kvikkjokksvägen.

/ Ulf

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips