Grundskala i pocket kartex

Har nyligen bytt mobil och har installerat pocket kartex på den. I programmet finns ju en knapp som ser ut som ett försoringsglas som ställer in ideal skala, där kartan visas med störst tydlighet. Detta funkade bra på min gamla mobil, men på den nya med mer högupplöst skärm (XVGA, 480*800) blir inte skalan ideal utan för mycket inzoomad. Som det är nu måste jag zooma ut manuellt för att hitta ideal skala.
Nån som vet om detta går att fixa eller är pocket kartex inte anpassat för moderna skärmar?
Finns det något annat program som kan köra rik-filer på WM 6.5?

Jag löste problemet genom att ställa in rätt värde på "skärmdiagonalen" (Arkiv/Inställningar/Allmänt). Jag har en HTC Touch Pro 2 och mätte upp min skärmdiagonal till 98 mm (man måste starrta om PocketKartex för att få ändringen att funka).

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Tack för svar, men min telefon verkar inte reagera på den inställningen. Jag har också en touch pro 2. Jag har laddat ner senaste windows mobile 6.5, det kanske är det som är problemet? Kör du 6.1?
Om jag tex kör blå kartan och klickar på ideal skala så blir aktuell skala 95199 (fås fram genom att klicka visa\skala). Ändrar jag till 190000 så blir den så som jag vill, och jag får ca 7*4 km täckning.
Inget stort problem egentligen, när jag väl ställt in skalan så stannar den ju där, men lite irriterande. Annars tycker jag det funkar klockrent, blå och gröna kartorna är riktigt bra och kartbilden är helt överlägsen tex garmins kartplottrar med fripro (har en oregon 300 också). Nu för tiden så funkar ju mobilskärmarna bra i soljus också.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips