Ground Cloth på svenska

Hej,

Jag har efter en helg i bivy förstått att jag troligvis behöver en sk. ground cloth (vad heter det på svenska? markskydd? tältskydd?). Dels för att skydda bivyn, dels för alla saker jag strör runt mig inte ska bli blöta/skitiga. Både Gossamer Gear och Mountain Laurel Designs har superlätta slitstarka varianter för under 10 dollar men det är knappast värt frakten och väntetiden från USA.

Fönsterfilm ska tydligen vara ett bra alternativ och jag hittar snabbt något på Ebay men de skeppar såklart inte utomlands. Vad har ni för erfarenhet av MYOG ground cloths? Finns det någon bra leverantör som säljer billigt på nätet?

http://cgi.ebay.co.uk/mr-cosy-no-73...tem&pt=LH_DefaultDomain_3&hash=item2eacb1b3a6

Nästa helg tar jag med mig en tjock svart sopsäck i brist på annat!

Tack o hej!

täckplast/ mönsterplast

brukar jag rekommendera!
Använder en lite segare plast som jag tiggt till mig från den lokala sömnadsbutiken. bad dem dra av 2.5m för en 10 - 20spänn (2.5x2 m tror jag den är). sen gjorde jag två mindre av den stora biten... man vill ju inte släpa förmycket.

Sopsäckar funkar om man tar den lite tjockare varianten... det är väl segheten i materialet som gör det... blir liksom inte hål även om en eller annan pinne sticker upp

BZ/

Senast ändrad:

Lästips

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Precis, man vill ju inte att tarp + bivy + groundcloth väger lika mycket som ett tält så det gäller att hitta lättast möjliga stryktåliga material. Å andra sidan är ju Bivyn redan någorlunda stryktålig så man kanske bara behöver något skyddande och billigt man lätt kan byta ut till nästa tur.

Ikea har följande för 39 kr. Något små och antagligen något tyngre eftersom de är "frostade".

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/30079228

Jag är säker på att det här har diskuterats tidigare, men jag vet som sagt inte riktigt vad jag ska söka på.. ;)

smalt värre

de där IKEA prylarna är smala... sen är ju tanken att de ska fastna på fönster och annat, vet inte om det materialet är så bra till det du ska ha det till.
Kan va lite stelt också.

Min stora tarp väger 660g ink linor, plasten under (båda delarna behövs då) inte många gram. Har inte siffrorna här, men på förra Augustis fjällvandring (tarp förståss :)) så vägde vårt gemensamma skydd ink allt strax under kilot och då hade vi det stort och luftigt. Tre pers får plats ink utrustning i den set-upen och då är det INK myggnät.
Nackdelen är att det blir trångt om vädret är skit (ifall man är tre villsäga)

plasten från sömmerskorna hemmavid är den bästa markduken som jag testat.

BZ/

Som jag förstått sitter det inget klister på fönsterfilm utan man använder värmepistol för att "smälta" fast dem i glaset. Men som sagt, har ingen som helst erfarenhet av detta så är helt ute o svävar när det kommer till stelhet och vikt. Ett problem vid internetköp helt klart, man vill ju såklart klämma och känna och dra i plasten först..

Vill definitvt inte ha nåt som väger mer än 100g.

Som jag förstått sitter det inget klister på fönsterfilm utan man använder värmepistol för att "smälta" fast dem i glaset. Men som sagt, har ingen som helst erfarenhet av detta så är helt ute o svävar när det kommer till stelhet och vikt. Ett problem vid internetköp helt klart, man vill ju såklart klämma och känna och dra i plasten först..

Vill definitvt inte ha nåt som väger mer än 100g.

Ikeas Amorf som du länkar till är självhäftande plast, så den är knappast aktuell att använda.

/ Morgan

Tyvek används mycket i USA, men det verkar vara svårare att få tag på här, även om jag vet att även används av den svenska byggbranschen.

Om den där Rusta-plasten funkar vore det ju förträffligt.

Tyvek finns hos en välsorterad bygghandel bland taktäckningsmaterialen. Eventuellt kan man hitta det bland "byggplast" också som diffusionsspärr men det vet jag inte.
//Peter

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips