Grönt kort

Dålig formulerat från min sida kanske, men kan inte heller påstå att du har fel i ditt resonemang. Utgick efter vad man själv och många andra har strävat efter, att uppnå med medlemskap i en föreningen; första mål, grundkursen i klipp klättring.

Har man nu en stämpel att man har genomgått utbildningen, i den blå boken och visar upp den. Så tycker jag allt att, krav på övriga kort är lite onödigt. Det behöver visserligen inte betyda att man är rutinerad, men har ändå hyfsat bra koll på vad som gäller.

Det finns väl två sätt att få sitt gröna kort på. Antingen går man kurs som avslutas med examination, eller så gör man bara en uppklättring - för att man kan det man ska sen tidigare och ska visa det direkt.
Jag kan möjligen ha fel om ovanstående, och det kan säkert vara viss skillnad på vad olika gym gör.
Men jag tycker det är helt acceptabelt att man istället för att man kommer släpande med gamla intyg, visar hur man säkrar osv. Det går så fort ändå, och troligen förekommer diverse kursintyg som alla gym ändå inte riktigt kan ha koll på när det gäller ursprunget. Ingen skulle väl påstå att man inte kan säkra inomhus om man har en väl genomförd klippklättringskurs enligt SKF:s normer i bagaget, men å andra sidan var det väl lite förhållningsregler om inomhusbouldering som en del av det gröna kortet, och det kan mycket väl vara en nyhet även för en klippklättrare.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.