Grönt kort

När jag var hemma i Norrbotten över julen tänkte jag passa på att klättra lite inomhus. Nu gick inte det eftersom klätterhallen där krävde att man hade grönt kort. Något surt för mig eftersom jag inte har något, men samtidigt lovvärt sett utifrån en säkerhetsaspekt.

Till min fundering: finns det någon möjlighet att man kan få ut ett grönt kort mot uppvisande av genomförd klippklättterkurs. Det man lär sig på en klippklätterkurs är ju mer omfattande än det man ska kunna för att topprepa inomhus. Jag hoppas att det finns någon auktoriserad klätterinstruktör som kan svara på denna fråga :)

Mvh /Joel
 
Jag är inte instruktör men svarar ändå...

Jag kan åtminstone säga att det har förekommit att man lämnat ut kort mot uppvisande av sådan intyg.
Dock tror jag inte att det är "enligt boken", men det gör inte så stor skillnad, för om du kan det du ska så gör du ju snabbt en uppklättring och för kortet får du i båda fallen ändå betala nån liten avgift för uppklättringen. Uppklättringen innehåller ett praktikmoment och en teoridel, och tar väl kanske en halvtimme. Enda kruxet är väl om hallen inte har instruktörer som ställer upp på uppklättringar när som helst.

Jag tror vissa hallar gör det nästan jämt, obokat, medan andra har vissa uppklättringstider.
 
Förra året var jag nere i lokala hallen och upptäckte samma sak. Jag försökte hävda min kunskap med att backa upp bl.a. lite olika turer jag klättrat som förste man i Häggsta men det gick icke.

Tycker det är bra att det krävs någon typ av bevis på sin kunskap, fick kortet efter ha svarat på 5-10 frågor samt visat att jag kunde säkra upp min kamrat. Tog knappt 10 minuter så det var inte så farligt, tror alla hallar som har gröntkortkrav ska kunna erbjuda detta "test".
 
Till min fundering: finns det någon möjlighet att man kan få ut ett grönt kort mot uppvisande av genomförd klippklättterkurs. Det man lär sig på en klippklätterkurs är ju mer omfattande än det man ska kunna för att topprepa inomhus. Jag hoppas att det finns någon auktoriserad klätterinstruktör som kan svara på denna fråga


@ Joel
Gör en såkallad uppklättring för grönt kort och ta tillfället i akt att bli uppdaterad med eventuella nyheter och rekommendationer. Se det som en möjlighet.

***

Förra året var jag nere i lokala hallen och upptäckte samma sak. Jag försökte hävda min kunskap med att backa upp bl.a. lite olika turer jag klättrat som förste man i Häggsta men det gick icke. Tycker det är bra att det krävs någon typ av bevis på sin kunskap, fick kortet efter ha svarat på 5-10 frågor samt visat att jag kunde säkra upp min kamrat. Tog knappt 10 minuter så det var inte så farligt, tror alla hallar som har gröntkortkrav ska kunna erbjuda detta "test".

@Söderkisen


Glädjer mig att du gjorde uppklättringen och tog kortet men jag förundras alltid lika mycket av att man argumenterar genom att rabbla upp VAD man har gjort utomhus. Är det inte konstigt egentligen? Det finns inga formella krav på vilken kunskap som krävs för utomhusklättring så hur ska man kunna ta eventuella leder utomhus som garanti för att man gör enligt klätterhallarnas regler? Det borde visa på en viss överkapacitet MEN jag förvånas över hur många som klättrar ute som säkrar helt katastrofalt. Nu tror jag att du har denna överkapacitet men om man inte känner till de lederna du nämnde, vad har man egentligen att gå på då? Visst du står där och bevisligen överlevt men det blir lite konstigt i längden.

Vill inte gruffa utan snarare bara vädra frågan och försöka skapa större tolerans för kunskapskontroller i klättersamfundet. Om en olycka händer så drabbar det ju faktiskt långt fler än en själv, särskilt inomhus.
 
Jag tycker vi alltid skall vara superödmjuka när någon kommer med tips angående säkerhet, tacka och ta emot. Jag har blivit tillsagd inomhus när jag låter personer utan rött kort säkra mig på led - och jag vet hur jobbigt det är för personalen att säga till - så jag tackar så mycket och börjar topprepa istället.
 
Det gröna kortet har nog gjort att man mer sällan ser någon säkra helkonstigt i hallarna, och det var nog nu mer än ett år sen jag fick frågan hur man nu gör "den där knuten".
Det är skönt att slippa svara på sånt, eftersom man skulle känna sig lite medskyldig om vederbörande gör nåt fel senare under kvällen.
 
Knut? Jag bara virar repet några gånger runt en skruvkarbin och fäster i en av utrustningsslingorna på min sele, brukar hålla finfint :)
 
Tycker själv att det borde räcka med att man visar upp medlems kort från en klätter förening dvs om man nu är medlem i en sådan.
 
Jag har en del åsikter i frågan om vd som borde behövas för att få grönt/rött kort. Bla att de i början skulle haft en infasning för rutinerade klättrare, inte bara i de facto-form.
Enda gången jag varit på väg att ta kort så sket jag/vi i det då de skulle tvinga oss att titta på en instruktionsvideo för att få kortet. När jag själv klättrat många gånger med en av de tongivande i utvecklingen av korten.

Men att få kort bara för att man är med i en klubb, hur förbundsansluten som helst, är kortkat, det finns inga krav på förmågor för att få medlemskap i klubbarna.

Tycker själv att det borde räcka med att man visar upp medlems kort från en klätter förening dvs om man nu är medlem i en sådan.
 
Jag har en del åsikter i frågan om vd som borde behövas för att få grönt/rött kort. Bla att de i början skulle haft en infasning för rutinerade klättrare, inte bara i de facto-form.
Enda gången jag varit på väg att ta kort så sket jag/vi i det då de skulle tvinga oss att titta på en instruktionsvideo för att få kortet. När jag själv klättrat många gånger med en av de tongivande i utvecklingen av korten.

Men att få kort bara för att man är med i en klubb, hur förbundsansluten som helst, är kortkat, det finns inga krav på förmågor för att få medlemskap i klubbarna.

Dålig formulerat från min sida kanske, men kan inte heller påstå att du har fel i ditt resonemang. Utgick efter vad man själv och många andra har strävat efter, att uppnå med medlemskap i en föreningen; första mål, grundkursen i klipp klättring.

Har man nu en stämpel att man har genomgått utbildningen, i den blå boken och visar upp den. Så tycker jag allt att, krav på övriga kort är lite onödigt. Det behöver visserligen inte betyda att man är rutinerad, men har ändå hyfsat bra koll på vad som gäller.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.