Grönlandsvandring

Jag funderar på att vandra mellan Kangerlussuaq och Sisimiut under första veckan i Augusti. Tacksam för tips från grönlandsveteraner. Isbjörnar? klimaterfarenheter? terräng? tips på fina rutter, billiga resor mm. fungerar kompasser normalt på de breddgraderna?
 
Jag har gått den sträckan se http://babylon5.homeftp.net/green98/greenland.html för min berättelse.

det finns bra kartor över området. det är stigar, inga isbjörnar. Skaffa skjuts första 15 kilometerna, så slipper ni vandra grusväg.

Det rä fint, lite jobbigt första dagarna då det är mycket mjuk mossa man vandrar i bitvis. Varmt, vi badade en hel del.

Lycka till

Christian
 
Vi var i Kangerlusuaq området i Augusti 2001 och vandrade i 2 veckor. Vi gick inte till Sisimut utan, gick en moturs cirkel mot sydväst tills vi kom till inlands isen ,och sedan i en nordost cirkelt tillbaka. Vi hade ett fantastiskt väder 15-20 grader varmt dagtid och mer mot 5-0 nattetid. Vi hade klarblå molnfri himmel i 12 av 14 dagar...
Det finns inga isbjörnar i området, men mycket mycket myskoxar. Vi såg 15 -25 myskoxar om dagen, en hel del på lite väl nära avstånd. Efter några dagar vänjer man sig vid dem och ser dem som ett pittoreskt inslag.

Så här i efterhand tycker jag att kontakten med myskoxarna var den stora behållningen av vandringen, tillsammans med vyer av inslandsisen. I övrigt är landskapet inte särkilt ¨spektakulärt, utan tämligen avrundande låga fjäll, som har nötts ner av inlandsisen.

I området vi var i fanns inga leder eller ledmarkeringar, och inga tecken på att människor. Under våra två veckor möte vi inte en enda annan vandrare...


Vi hade med oss GPS istället för kompass, eftersom det både är stor missvisning och deviation i området, så kompass. Vi behövde dock aldrig anvädnda GPSen utan klarade oss bra med kartans höjdkurvor och sjöar.

Generellt sett har området ett mycket säkert och stabilit klimat (vilket också är andledningen till att man byggde en flygbas där), med varma torra sommrar, och riktigt kalla vintrar, vilket gör området tacksamt för vandringar.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
petho Grönlandsvandring - bästa område? Trekking 6

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.