Gratiskartor för vandringar?

Jag håller med om att tjänsten Kartsök och ortnamn (http://kso.lantmateriet.se/kartsok/kos/index.html) är bra i många fall. Den går dock inte att zooma in lika långt som kartan i Geodataportalen (www.geodata.se). I Kartsök och ortnamn når man en nivå där t.ex. flera byggnader fortfarande representeras med en symbol. I kartan på geodataportalen når man en inzoomningsnivå där alla byggnader redovisas med verklig form och läge.

Den som väntar på nåt gott får ibland vänta länge...men det pågår faktiskt ett arbete inom Lantmäteriet för att inom en inte allt för avlägsen framtid skapa en publik karttjänst av modernt snitt där det ev. även kommer att finnas en utskriftsmöjlighet. Några detaljer är inte klara i skrivande stund men jag lovar att återkomma med info när dimman lättar...
Lmlyset

Jag har haft en lång maildiskussion med din kollega (tror jag) Tobbe om för- och nackdelarna med Geodataportalen. T.ex. att viss information kommer och går beroende på skala. Har inte kollat om något ändrats sen dess.

Per
 
Jag tror jag laddade new friluftskartan till google earth, screenshottade redigerade och skriv ut, såhär såg våran lilla karta som vi hade på vårens toppturstur ut :) Så nog går det! Nästan gratis, skrev ut på fotopapper i butik. :)

Jag skriver att jag tror för jag kommer helt enkelt inte riktigt ihåg :)
 

Bilagor

  • karta förstoring-redigerad2.jpg
    karta förstoring-redigerad2.jpg
    87.4 KB · Visningar: 426
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
filto338 Gratiskartor var? Navigering 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.