Gps Trackmaker

Jag har laddat ner Gps Trackmaker 11,6 från www:gpstm.com men kan inte få in kartorna från Kartex i den. Kan någon vänlig själ tala om kort om det går och hur man gör.
Hans Törneman

Går inte

3313; sa:
Jag har laddat ner Gps Trackmaker 11,6 från www:gpstm.com men kan inte få in kartorna från Kartex i den. Kan någon vänlig själ tala om kort om det går och hur man gör.
Hans Törneman

Lantmäteriverkets kartor med filformat .RIK kan bara läsas av ett fåtal program. Mig veterligt är det bara Kartex, Fugawi med option för RIK filer och Northnav med option för RIK filer.
Northnav känner jag ingen som har, utan jag har bara läst innantill i På Kryss & Till Rors 2/2001 och på http://www.northnav.com

Vi är nog många som med spänning väntar på att OziExplorer ska komma med en option för RIK filer.

Per Brune

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Kanske

Har inte använt Gps trackmaker, men vad jag vet så är det bara ett program (förutom Kartex) som direkt klarar RIK-filer och det är Fugawi. Trackmaker kan väl importera lite olika bitmap format ? tif, jpg, bmp ?

Ett sätt är då att i kartex markera ett område, skriva av min/max koordinaterna (hörnen på bilden) och välja Redigera/kopiera till fil... testa sedan att importera i Trackmaker och kallibrera hörnorna på bilden mot min/max koordinaterna du skrev upp från Kartex.

Det finns en begränsning i exporten på 10mb, vad mer kan man begära?

Kanske kan vara något, eller köp Fugawi så kan du slänga Kartex där det hör hemma!

/Peter

PS. Jag säljer inte Fugawi =)

Per han visst vara inne.. undertiden.. =)

Nu kom jag på...
Enl. LM ska man få koordinat information till de kartor man köper på webben (rik, jpg, tif, gif) hur det funkar vet jag inte.. för jag behöver inte bry mig! =)
[Ändrat av biting 2002-01-22 kl 13:00]

Jag säljer inte heller

biting; sa:
PS. Jag säljer inte Fugawi =)

Jag säljer inte heller Fugawi (eller något annat heller för den delen). Däremot delar jag gratis med mig av mina erfarenheter, såväl goda som dåliga till alla (utom Lantmäteriverket) som frågar.

För att hjälpa Lantmäteriverket gäller att jag vill ha fria uppdateringar av alla digitala kartor under resten av mitt liv och att Lantmäteriverket för övrigt följer 1998:års förvaltningsproposition och tillhandahåller grunddata till självkostnadspris.

Per Brune

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips