GPS-kurs i Stockholmstrakten?

Hej,

jag har precis skaffat en GPS (Garmin Colorado 300) och förstår att detta är en ganka kompetent och komplicerad apparat. För att få ut det mesta av den skulle jag vilja gå en kurs där man går igenom de grundläggande funktionerna och även en del om karthanteringen på datorn. Finns det nåt sånt i Stockholmstrakten?
Har sökt på fortbildningsförbunden och hittar en del men bara i andra delar av landet...

/Måns

Hej,

jag har precis skaffat en GPS (Garmin Colorado 300) och förstår att detta är en ganka kompetent och komplicerad apparat. För att få ut det mesta av den skulle jag vilja gå en kurs där man går igenom de grundläggande funktionerna och även en del om karthanteringen på datorn. Finns det nåt sånt i Stockholmstrakten?
Har sökt på fortbildningsförbunden och hittar en del men bara i andra delar av landet...

/Måns

Kolla på Geocaching.se, där har tidigare funnits en fadderverksamhet men den ser ut att vara nerlagd.
Du kan ju logga in som gäst och skriva i Forumet att du vill ha hjälp så får du säkert följa med någon som kan.

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Den kurs jag kör (i Luleå) bygger mest på att jag har deltagarna att knappa själva på GPSen.
Jag går inte igenom speciella funktioner på maskinerna, dom som har intresse brukar läsa sig till dom i manualen, utan jag har bara kartläsning och enkelt handhavande typ att lägga in en waypoint och hitta till den.
Kan bli en del extrasnack under fikarasten om det är någon som är intresserad.

Men mitt råd är att du läser i manualen och provar på GPSen.

/Ulf

Den kurs jag kör (i Luleå) bygger mest på att jag har deltagarna att knappa själva på GPSen.
Jag går inte igenom speciella funktioner på maskinerna, dom som har intresse brukar läsa sig till dom i manualen, utan jag har bara kartläsning och enkelt handhavande typ att lägga in en waypoint och hitta till den.
Kan bli en del extrasnack under fikarasten om det är någon som är intresserad.

Men mitt råd är att du läser i manualen och provar på GPSen.

/Ulf

Jag har kört något liknande med intresserade familjemedlemmar, där jag även tagit upp koordinatsystem och rutter.
/Niklas

Ser

på din profil att du åker långfärdsskridsko. Om du är medlem i SSSK eller Friluftsfrämjandet kan du delta i kurser via dem.

Mycket kan du lära dig genom att följa gamla och nya trådar här på forumet.

Vad har du för kartor i GPSen nu?

Att träna på är t ex att göra en rutt och följa den samt att orientera mot en waypoint och att orientera tillbaks i ditt spår så kallat backtrack.

Är du medlem i en skridskoklubb kan du ladda upp ett tidigare färdspår och följa det med hjälp av GPSen.

Thure

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips