GPS eller?

Jag brukar cykla mellan Malmö och Ängelholm, en tripp på runt 9 mil. Nu har jag tråkat ut mig och försöker hitta lite andra vägar att köra. Tyvärr måste jag då ta med mig en karta och jag har funderat på införskaffa en GPS för ändamålet. Tyvärr säger jag eftersom jag tycker det är betydligt roligare att cykla utan karta. Som gammal orienterare har jag dock inga problem att hänga med och läsa kartan. Den väg jag nu funderar på att cykla har en sväng var och varannan km, ja ni vet hur det är i Skåne... vägnätet är enormt.

Nån som använda en GPS på detta sätt?

Ja

för den typen av cykling eller Inlinesåkning så fungerar en GPS riktigt bra.

Man kan ju cykla lite på måfå också och ta till GPSen bara när man verkligen behöver och i efterhand kolla hur man åkte.

Med autorutt så fungerar det riktigt bra så länge man håller sig på vägar som är tillåtna för biltrafik.

Tyvärr har vägkartorna inte med cykelbanorna och cykelbara stigar varför man har mindre nytta av GPSen i storstadsmiljö om man skall utnyttja just autorutt men det är ingen avgörande nackdel.

Jag har nyligen skaffat mig en Garmin HCx (färgskärm och känslig mottagare) med både topografkarta och ruttbar vägkarta. Den sitter i sitt speciella fäste på racerstyret.
Riktigt användbart.

Tidigare hade jag en svartvit Legend och även den var mycket användbar t ex när jag åkte Inlines Falkenberg-Köpenhamn där en inprogrammerad rutt lotsade mig in till Hovedbangården 20 minuter innan sista tåget tillbaka för dagen avgick.

http://www.sssk.se/databas/hjul/hjul-v.asp?ID=664

Thure

Bilagor

• pic_9889.jpg
    pic_9889.jpg
    94.2 KB · Visningar: 501

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Låter bra. Jag ska nog prova med en enkel kompass först. Då kan man cykla lite på måfå, men ändå dra sig åt det håll man vill. Problemet är väl om man hamnar i återvändsgränder... har jag gjort det en gång, vilket resulterade i 14 km extra.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips