GPS DJUNGEL !!!

Vilken modell skall man köpa?
Jag är nybörjare och vill köpa en
GPS som jag skall kunna koppla till
datorn. Ngn som har vettiga tips?
Eller hemsidestips?

MVH Peter

pewe; sa:
Om du inte bara skall få tips som baserar sig på varför andra köpt sina GPS:er är det bra om du berättar lite mer om hur du tänkt dig använda den och vad du förväntar dig.

Koppla den till datorn kan man göra med de allra flesta men jag antar att du har något skäl till det. Vad är det för dator (Windows, Linux, Mac eller någon variant av handdator) och vad vill du göra? Föra över landmärken, spår, rutter eller skall du ha den permanent kopplad till en laptop i bilen? Eller har du några speciella kartor du behöver använda?

Skall du vandra i fjälllen med den, ha den i båten, bilen, på cykel eller åka långfärdsskridsko? Eller kanske alltihop?

Prioriterar du smidighet och vill ha en liten och lätt enhet eller föredrar du lite större skärm och maximalt god mottagning under extremt svåra förhållanden?

Kommer du nu eller framöver att vilja visa kartor i GPS:en?

Har du redan nu hittat någon modell du tror passar och varför tror du i så fall på den?

Vet du redan nu att det är några speciella tillbehör du kommer att behöva? Fästen för fordonsmontage, externa antenner eller liknande?

Vilken prisklass har du tänkt dig? 1500 eller 25000 kr?

Om du försöker ge oss några av de här svaren och kanske något annat om du kommer på det så får du avsevärt mycket bättre tips än du kan få redan nu.

En sida man definitivt kan ha mycket nytta av är:
http://gpsinformation.net/
[Ändrat av PR 2004-02-09 kl 11:18]

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Aircontact Pro – designad för de stora äventyren

Vandra med kvalitet! När packningen är tung och terrängen krävande gäller det att ha riktigt bra utrustning. Med Aircontact Pro har deuter skapat en ...

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Sök-funktionen...

Hej,

Prova gärna att söka i Utsidans disussionsfora, det finns massor och åter massor av tips av det slag du söker!

Mvh
Anders

pewe; sa:
Eller hemsidestips?

MVH Peter

Rätt omfattande fråga. Går väl åt sådär en hundra sidor för att besvara. Jag avstår.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips