Gore tex - Kemi ??

Tja

Har tagit på mig att skriva en kemiuppsats om goretex, men ett problem har uppstått...
Det är inte så jäkla lätt att hitt bra info. Gore verkar inte direkt vilja skryta med hur kemin går till.
uppsatsen är en väldigt liten sak, en dryg A4 räcker. jag kommer att kunna fylla upp mycket plats om skötselråd och sånt men jag saknar den viktigaste biten, nämligen kemin.
Jag har letat lite härpå utsidan och så men inte hittat riktigt det jag velat. så om någon vet hur det verkligen fungerar säg gärna till

anders frisk

ps. dålig snö i kungsberget idag. ds

Kolla något uppslagsverk på nätet!

Jag tror att du kan hitta mer info om GoreTex och liknande matrial på nätet. Jag läste en artikel om det för nåt år sen, kommer dock inte ihåg vart. Har för mig att det görs genom att membranet spänns så att små sprickor uppstår som släpper igenom vattenånga, men är för små att släppa genom vatten.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Lite surfning

Jag vet (nästan) inget om gore-tex kemiska egenskaper, mer än att det är en slags teflon. Surfade reda på denna sida med en massa tekniska termer som kanske kan vara till hjälp:
http://www.guilford.edu/original/academic//chemistry/current_courses/chem250/factoids/gore-tex.html

Lycka till!
/Jonas U
PS
Skulle vara intressant om någon visste av en sida som förklarar vad olika material egentligen är, typ helly-tech, ullfrotte och outlast. Någon som vet av en sådan sida?

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips