Google Maps undvika grusvägar

Tips för att ett vägförslag mellan 2 större orter ej ska bli en senväg på smala grusvägar och dåligt uderhållana småvägar,de 2 senaste försöken gav knapp körbara alternativ tex mellan Falköping och ut till V40 nära ullericehamn blev en långsam och knappt körbara vägar i 40-50 km någon mil fast skyltade 70 km.
 
Trafikverkets interaktiva karta kan du använda. Jag och andra har upprepade gånger tipsat om detta Thread 'Trafikverkets karta över Svenska vägar och deras vägbeläggning. Här är en länk :)' https://www.utsidan.se/forum/thread...eras-vaegbelaeggning-haer-aer-en-laenk.92248/

Tryckt cykelkarta är ett annat bra alternativ.

Stravas karta är en bra resurs som visar var många cyklar.

Thure
 
Mellan Falköping och Ulricehamn har du en suverän asfalterad banvallsled.


Thure
 
det var ju bil jag körde och hamnade i ett av södraSvergie sämsta vägnät var ju så smalt på grusvägarna att jag fick köra i mitten och många backkrön utan sikt men lärde sig ju att titta långt fram hur vägen gick,var ju många fler jakttorn än bilar och folk utefter vägen.
Har ju kollat på undvika grusv på web och står att denna funktion ej finns i GM
får väl kolla i en gammal kartbok som kanske fungerar på detta vägnät men ej nyare med alla nya vägar runt städer,runt töreboda tex var det ett myller av rondeller tex och även svårt att anv GM
 
På Lantmäteriets karta via appen "Min Karta" ser man bättre typen av väg. Bruna vägar = belagda, Större vägar bredare. Grusvägar/småvägar vita med svarta kanter eller gråa om de är ännu minder. Beror också lite på hur mycket man skalar upp. Bättre karta än Google Maps men förstås inte info om matställen o liknande
 
Google maps ruttfunktion med angivande av körtider för olika alternativ ger bra ledning för bilkörning.

Har man inte bråttom kan det vara kul att hamna lite i obyggden. Större delen av svenska vägnätet är grusvägar.

Thure
 
Nja, just tidsangivelserna de anger kan man inte lita på, dessutom ändras tiden konstant och den räknas inte ner från start till mål. De kan även uppge att det tar typ 17 h att promenera från Stockholm till Mora eller liknande 😀
 
För mig fungerar Google Maps tidsangivelser mycket bra när jag kör bil på större vägar. Lite kurvigare obekanta vägar kan gå långsammare. Med den vetskapen är det ett utmärkt verktyg.

Thure
 
Google maps ruttfunktion med angivande av körtider för olika alternativ ger bra ledning för bilkörning.

Har man inte bråttom kan det vara kul att hamna lite i obyggden. Större delen av svenska vägnätet är grusvägar.

Thure
Man kanske inte har bråttom men vill ej köra sönder bilen eller krocka och är man helt ny i området så blir man lätt vilseled ut på vägar man kanske tar om man ska plocka bär men ej komma hem för nästa arbetsdag tex.
Vissa områden i Sverige på landet beffinner sig på 60-70 T i standard och man låser gärna cenrallåset före man stannar, men i många förorter är det nog betydligt större faror för div problem ,om man undviker Jaktperioder med halvfulla gamla gubbar i jakttornen.
 
Det fungerar ej i verkligheten när man snabbt ska ha vägbeskrivning för bilkörning med att söka beläggnings typer ev ska man välja bort kortaste vägen om man är långt ut på landet?
Men även i gränsområden till tex Norge så kan det vara kortaste vägen att köra i N till vissa Svenska platser och vid Covid var det ej bra samt att det är vägtullar och på vintern avstängda vägar över fjället som nog ej GM har koll på i realtid.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.