Golite kåta?

Nya Globetrotter-katalogen damp ner i brevlådan i förra veckan. Ett nytt (2-3 personers-)tält skall inhandlas innan det är dags för årets fjälltur, Aktot är för litet för två pers...

Nåväl, Globetrotter har naturligtvis de vanliga Hillebergstälten (för dyra!) och TNF VE-25 (för tungt!), Helsport (tveksam pga takhöjd på Rondane), div. annat, div. skräp samt Golite.

Golite Hex III ser ju onekligen intressant ut. Vad säger panelen? Är detta ett tält lämpat för fjällbruk? Vindstabilitet? Raskesven, skulle du byta din Moskoselkåta mot denna?

/Håkan

Nja, Hex III är nog mer ett pytamidtält än en kåta, om man med kåta menar att det ska gå att elda i den. HEX III är bara 168 cm hög. Men det verkar vara ett bra pyramidtält, anpassningsbart med möjliga kombinationer mellan tät ytterduk, golv, innertält.

Men som svar på din fråga Håkan K, nej jag skulle inte byta min Moskoselkåta mot HEX III. HEX III ger pyramidtältets nackdel med vindkänslig mittstång, i och för sig ganska lågt så den är nog bättre i det avseendet än klasiska gamla pyramidtält, men inte kåtans fördel att kunna elda, som jag förstår det.

Raskesven.

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips