Göra eget vattenpelar test?

Tjena.

har varit ute och frågat runt efter någon som skulle kunna testa vatten tätheten i en impregnerad väv som jag tänkt använda vid ett kajak bygge i Sof model

detta har jag dock fått reda på är relativt dyrt och de ser jag ingen mening med att lägga 1000-lappar på.

undrar dock om det är någon som har några tips eller idéer om hur man skulle kunna testa vattentätheten på något effektivt sätt.

har en prov bit av lin väven som jag prov impregnerar och det är denna jag tänkt använda att också testa vattentätheten på innan jag tar steget att klä kajaken.
 
Testmetod jag sett ute på försöksriggar var plexirör över provbit. Det är klart att 5 m vattenpelare antingen kräver högt i tak eller lock och pump. Det senare verkar enklast.
 
Så de är inte svårare än så? Då är de bara frågan om hur man bäst fäster tygbiten mot röret så att de blir tätt och klara att hålla trycket.
 
Skulle det kunna funka med typ en bit gummi/cykelslang utanpå tyget och sedan ett slangklammer utanpå det? Hur hög pelare vill du kunna mäta?

de skulle kanske vara en lösning. vet inte helt hur hög pelare jag bör ta, de viktigaste är ju att de är tätt men hur högt tryck som de ska klara vet jag inte helt men de går nog att räkna ut med hjälp av vikt och yta av kajaken som kommer vara i vattnet. eller? (börjar tappa fysik och matte tänket från skolan redan på tidiga år, pinsamt egentligen)
 
Ta en tratt, silvertejpa över tyget över den så det blir tätt i kanterna samt anslut en vattenslang och anordna lämplig höjd och fyll på med en tratt i andra änden. Vattenpelaren behöver inte vara lodrät och den behöver heller inte vara jämntjock, det blir samma tryck ändå. Höjden är det som avgör.
 
ska kajaken gå 30cm djupt blir väl vattenpelaren också bara 30cm, eller tänker jag fel? Sen tror jag att rörelser och vågor lokalt kan skapa större tryck än så, och man vill nog ha lite marginal.. =) men jag har ingen aning om hur mycket man behöver till en kajak...
 
Det blir ju inte större vattenpelare än köldjupet på farkosten. Problemet är snarare att få det tätt på punkter där tyget sträcks och egenskaperna förändras.
 
ska kajaken gå 30cm djupt blir väl vattenpelaren också bara 30cm, eller tänker jag fel? Sen tror jag att rörelser och vågor lokalt kan skapa större tryck än så, och man vill nog ha lite marginal.. =) men jag har ingen aning om hur mycket man behöver till en kajak...

Med tanke på att tältgolv anses behöva över 3 meter vattenpelare för att hållas tätt på fuktig mark, så tror jag man behöver lite mer än 0.3 meter vattenpelare i ett kajakskrov.

För man får ju komma ihåg att det är ett sätt att mäta ganska långt från verkligheten :)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.