Göra eget termarest?

Jag såg ett termarest i genomskärning och fick idén att göra ett själv.
Vad jag förstår så är det skumgummi med luftkanaler + lufttätt tyg.
Är det vanligt skumgummi eller nåt special?
Har nån nå idéer om det här?

/Per
 
Jag tror det är svårt att göra ett själv som fungerar lika bra som ett riktigt.

Det är väl skumgummit som sköter själva "uppblåsningen" genom sin "fjäderkraft", men sen hjälper det antagligen till att se till att luften inte cirkulerar (det är ju annars ett problem med vanliga luftmadrasser, luften cirkulerar inuti och isolerar därmed inte särskilt bra).

Man skulle väl kunna prova lite lätt med en skumgummimadrass, vanlig byggplast och lite lim eller tejp.
 
Thermarest, bygga eget

Det finns skumplast med öppna och med slutna celler. De öppna torde vara att föredra. Kontaktlim och uretanbelagt tyg. Ventil är inget märkvärdigt, bilslang eller från luftmadrass, badboll. Det gäller att måla på klistret rätt och ha klippmån i limfogen.
Ide'n vinner först berättigande om du kan göra ett lättare eller bekvämare med samma vikt!
Lycka till och beskriv gärna metoderna och utvärderingen.

Gott bygge!

Johan K
 
Re: Thermarest, bygga eget

johankse; sa:
Ide'n vinner först berättigande om du kan göra ett lättare eller bekvämare med samma vikt!

Det blir väl billigare?
Ett thermarest kostar typ 1000:-

Tack för tipsen. Jag måste se till att hitta rätt sorts skumgummi...

/Per
 

Guest

Gäst
polyeter

är det som finns i vanliga skumgummimadrasser. Jag undrar om det inte blir billigast att slakta en Ikeamadrass eller liknande. Köpar man en i 120-bredd, borde den räcka till 4 st thermarest.
/Mattias
 
Skummgummits egenskaper verkar inte vara nåt problem. Fråga är om man ska limma fast skummgummit i tyget eller om man bara ska limma ihop kanterna. Jag tänkte på luftcirkulationen när den blås up.
Men var får man tag på uretanbelagt tyg?
 
Man bör antagligen limma fast yttertyget i fyllningen eftersom annars blir det troligen en ballong av det hela (tjockare på mitten). Det är ju så att ett hölje med tryck i strävar mot en cirkelrund form (för då är trycket lägst).

Har du försökt få en uppblås ballong att bli platt?:)
 
Tryck och tryck

Trycket skall väl vara 1 dvs detsamma som lufttrycket, men pga instängningen och kroppsintryckningen så stiger det en smula. De demonstrations termarest som fanns när produkten började levererades hade skumkärnan fastlimmad vid höljet.
Tyg kan du säkert köpa hos Zytt eller någon varmluftballongfabrikör.

Go limning

Johan K

PS Glädjen att fixa det själv sitter inte heller den illa vid sidan av plånboksmotivet.
 
Everest

Har inte Stadium en billig kopia för runt 300 kr, verkade dessutom vara lättare än thermarests motsvarande...

Någon som provat?
 
Thermarest-kopior....

Jajamän...här har det provats minsann!! Har 4 st Thermarest Original som varit med om det mesta. Dom 2 äldsta har hängt med sedan mitten av 80-talet och har misshandlats på alla möjliga sätt (campande tonåringar sätter grejorna på prov). Men..de har bestått proven. Har haft några mindre läckage (hål) som enkelt lagats med reparationssatsen. Förra året hade den lokala järnhandeln utförsäljning av friluftsprylar. Jag hittade en Thermarest kopia, en klarblå historia, minns ej namnet men det var tillverkat i Taiwan och hade kostat ca 600 spänn. Va fasicken tänkte jag, allting görs ju snart i Taiwan. Dom verkade shyssta och jag klippte till på två stycken för reapriset 300 kr styck. Vilket kap!!
Nåväl, tog med dessa nya fina liggunderlag ut på årets första lokala tur. Liggunderlagen var inte helt släta som originalen utan hade ett "mönster"av prickar där över och undersida hängde ihop. Detta gjorde att de blev lite bulliga när man blåste upp dom. Kändes faktiskt riktigt bra. Jag var nöjd och tyckte att jag hade gjort ett gott köp. På morgonen när jag skulle packa ihop så använda jag som vanligt "Z-metoden" för att pressa ur luften ur liggunderlagen. Hej och hå...när jag tryckte på lite grann så började det att smälla i grejerna. Dom där ihoplimmade prickarna släppte, dvs under och översida for isär och det hela slutade med att underlaget såg ut som en en lång j-a korv. Helt oanvvändbart som liggunderlag således. Vidare kommentarer överflödiga.

Slutsats; Satsa på kvalitet...annars blir det att sova på kottarna!!
Go´ Tur
 
Visst finns det även bra kopior.

1991 då undertecknad var 11 år köpte han för en stor del av den ihopsamlade veckopengen en Theramest kopia vid namn, In-sula-mat. Har för mig att sparbössan slaktades till ett värde av 400 eller 500 kr. Ända sedan den dagen har faktikt kopian hängt med. inga hål och uppblåsningseffekten tycker jag bara blir bättre och bättre med åren. Hade för övrigt med den på årets kajaktur då jag fick göra ett test med kompisens nyinköpta thermarest (minns ej modell men det var ej dom som är rutiga). Och döm om min förvåning då jag tycker att båda är ungefär lika komfortabla.

Såhär med en viss distans till inköpet tycker jag nog att min kopia är en av min bästa köp som jag gjort vid sidan av den nyiköpta Klättermusen tröjan:)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.