Göra billig kajak segelbar

Hej!
Tänke jag skulle ge mig på att göra en kajak segelbar. Då detta blir min första egna kajak så tänkte jag mig en billig lösning som på sikt kanske får bli en extrakajak.
Ska använda den främst i mälaren så det är inga jättevindar jag tänkt mig. Mast och centerbord tänkte jag göra enligt bloghsailslösning.

http://www.baloghsaildesigns.com/images/canRig.gif

Med andra ord sätta fast två öglor genom ovansidan och limma ett fäste mellan benen i sittbrunnen. På stången, som jag trär genom öglorna i vilket centerborden sitter, sitter ett fäste att träi masten. Jag tänkte mig ett segel i storleken att jag skulle kunna plocka ner det ute på vattnet men ändå en lösning som går att kryssa med.

Hade tänkt mig något billigt begagnat att utgå från men det verkar ju vara nästan samma pris på dem som nya. Skulle vilja ha något runt 8000 kr klassen. Någon som kan något om everest 505 eller någon passande point65?

Sidobord och mast mm

En enkel och billig lösning som min kamrat här ner på sydkusten gjort är att kapa och sy om ett brädselgel, fönster och buk på köpet....Han kortade brädmasten till ca 180cm över däck. Bytte till en enkel (lättare) rörbom, sydde ner seglet både på toppen och botten. Kan rullreva över bommen.
Skotpunkten i kanoten har han plastat ett rör genom skrovet så att han inte drar uppkanotdäcket om det tar i.....rodret har han ökat arean på genom ett rf plåtöverdrag som sitter fast med en Fockernål på tvären.
Mastfäste i kölen och förstärkningar där du surrar sidoboarden gör nog att det håller lite längre.
Ev vant behöver vantjärn.... skönt att vår pråm hade fästen och förstärkningar från början....
//J

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips