Gmaps Pedometer och Sarek m.m.

Härmed tycker jag ni ska lägga in era favoritrutter i (framför allt) Sarek med hjälp av Gmaps Pedometer och sen posta länken här!

För er som inte vet vad GmapsPedometer är så ska jag ge er en kort förklaring. Det är en site där man kan rita ut en rutt ovanpå Google Maps kartor/satellitbilder och så får man ut distans m.m.

OK, jag börjar:
http://www.gmap-pedometer.com/?r=275646

Rutten ovan är min tilltänkta vandring i början av augusti med start i Ritsem och slut i Kvikkjokk. Vad tror ni om den? Några hinder på vägen?

Skapa egna på
http://www.gmap-pedometer.com/

Tips, zoomar man in några snäpp får man även kilometer-angivelser!

Det behöver jag inte göra. Du har redan lagt in min favorit. (Eller en av dem).

Gå Neitarieppvagge i stället för att gå runt i "träsket" vid Alkajaure.

073.jpg

Per

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Siktar på att gå en liknande rutt under andra halvan av augusti fast åt andra hållet och med avslut i Saltoluokta.

http://www.gmap-pedometer.com/?r=275868

Vid sämre väder med låga moln (vilket det väl aldrig är i Sarek...) får man nog skippa vissa höghöjdspassager och gå runt istället. Hoppas dock på bra väder så att Niak, Nåite eller någon annan lämplig topp kan bestigas som dagstur...

/Pär

paerl; sa:
oskarlin; sa:
Hur många dagar hade du tänkt att avsätta för den turen?

Två veckor -> dvs ca en mil om dagen i snitt. Det är väl ungefär så lång tid som jag har lust att släpa mat för utan att proviantera på vägen.

/Pär

En mil om dagen... ok, hmm, tar man i för hårt om man siktar på 15km om dagen i Sarek? Det är nämligen vad vi planerat. Vi har iofs mestadels stig eller nästan stig. Din rutt var lite vildare.

Vilodag!

oskarlin; sa:
En mil om dagen... ok, hmm, tar man i för hårt om man siktar på 15km om dagen i Sarek? Det är nämligen vad vi planerat. Vi har iofs mestadels stig eller nästan stig. Din rutt var lite vildare.
Nej, du klarar 15 km per dag om du slipper bana din egen väg. Men för en angenäm vandring och för att ha marginal om något händer bör ni i alla fall planera in någon vilodag, som ni kan använda till att vandra på om det kniper.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips