Glasskogens naturreservat

Hej. tänkte ta en tur i glasskogens natur reservat nu v 29. Har aldrig gått där innan. någon som har något tips som vart där de senaste åren?

//Patrik, Vildmarksfeber
 
Jag vet inte om du börjat turen ännu?


Lederna är alla märkta med samma färg och det är sparsamt med skyltar. Kartan verkar vara bra och är ett måste (räkna inte kallt med att vattenanvisningar stämmer). Häftet som beskriver "förslag på turer" e.d., är enligt mig svårläst. Ofta får man klara sig utan internet, dock kan man få anslutning genom att gå upp på en höjd.

Jag råkade springa på Sjöänds Skans sist jag var där. Intressant gammal militärlämning som ligger så, att man kan köra direkt dit. Ligger vid Holmtjärn. Mycket fin natur runtomkring också, fin utsikt över ett tjärn.

Tillägg: Lederna jag gått på har flera gånger varit ganska vildvuxna. Så när jag planerar, vilket jag gör m h a glaskogskartan, räknar jag med att tempot blir rätt långsamt. Vandringsstavar är därför ett måste även för dem som inte använder dem normalt. Naturen jag sett har varit oerhört vacker, vilket kanske inte behövde nämnas.
 
Senast ändrad:
Jag läste ditt inlägg nu. lite sent men kan instämma på det du skriver. karta va nödvändigt och tur vi köpte en, Naturen va fantastisk och det är kuperat så det tarlängre tid än förväntat. Mycket trevlig vandring och kommer göra det igen. jag gick leden från lenungshammar ner mot lenungen, ner mot nedre tvängen vände uppåt där och gick mot lelången sen förbi Barlingshult sen mot lenungshammar igen. fin sträcka. men finns mer att utforska =)
 
Har gått runt Stora Gla ett flera gånger de senaste åren och gillar nog den turen bäst. Jättefin utsikt ifrån Halvardsnäs, väster om Glava glasbruk. Vill man ha en kortare tur så är en tur runt lilla sjön inte så dum den, vad jag minns kändes den skogen äldre.
Undrar om Tysken bor kvar ute i skogen? :unsure:
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.