Glasfiber på kolfiber!?

Hej!

Kopte en forskajakpaddel i kolfiber forra sesången av market Ty Warp som det redan nu ar små sprickor i ena bladet... grymt tunna och hårda blad.

Funderar på att lagga ett lager glasfiber på varje sida, en bra eller dålig ide?
Vad for typ av fiberarmering ska jag isåfall annvanda? och ska jag "limma" med epoxy ellet tvåkomponents lack?

Har inte jobbat med glasfiber tidigare och tar tacksamt imot all hjalp jag kan få...

//Stefan

stefan77p; sa:
..redan nu ar små sprickor i ena bladet... grymt tunna och hårda blad.

Funderar på att lagga ett lager glasfiber på varje sida, en bra eller dålig ide?
Vad for typ av fiberarmering ska jag isåfall annvanda? och ska jag "limma" med epoxy ellet tvåkomponents lack?

Är sprickorna en följd av någon definerbar enskild överbelastning (fastnat/bänt mot stenar, stöd vid i/urklivning)? Eller är de en följd av "normal" användning?

Om det inte finns någon särskild orsak så är sprickbildningen sannolikt ett tecken på att bladen behöver förstärkas ganska rejält för att hålla.

Var på bladen är sprickorna, från kanten och inåt eller tvärsöver?

Glasfiber är OK att använda, även om det inte är lika starkt som ursprungsmaterialet.
Polyester är ett olämpligt val att laga med då det är relativt sprött och känsligt för krosskador om det används på en paddel. 2-komp lacker KAN funka, men de är i regel mer elastiska än lamineringsepoxi (som antagligen använts vid bladets ursprungliga tillverkning) vilket kan vara en nackdel. Grundläggande rekommendationer är att använda riktig lamineringsepoxi, slipa först för att få bra vidhäftning samt använd flera lager för att få en succesivt ökande tjocklek över sprickzonen.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Om det är överbelastningssprickor och du bestämmer dig för att laga/förstärka. Så använd Epoxi. Lack är lack oavsett om det är 1 eller 2 komponents. Se till att lägga fibern i rätt riktning. Är alltid starkast i längd riktningen oavsett kolfiber, kevlar eller glasfiber.

/Ulf

Hej och tack!

Har dick tyvärr inte fått tag på lamineringsepoxi bara polyesterplast, inte heller flätad glasfiber vilket jag antar är bäst fanns enbart model "trasel".
Har letat på färg, bygg och bil/fritidsbutiker.
Vart får man tag på bra material?
Bor i Katrineholn och Idre.

MVH, Stefan

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips