Gerilla-klättra?

Gjorde det ganska mycket i min ungdom när man fick nöja sig med vad man hade hemma. Ofta är det en minst lika stor del av äventyret att hitta bra väggar som att ta sig upp. Gillar man det är det helt klart något du ska prova.

Vi tittade på gröna kartan och cyklade/gick dit vi trodde det kunde vara aktuellt utifrån höjdlinjer. Tillämpar du denna metod är ett tips att främst ge sig på formationer vända mot söder om du står mellan två utflyktsmål. De är torrare och har mindre mossa.

Lycka till!

Känner mig riktigt taggad nu. Grönakartan är säkert bra, hittills använder jag mig av gamla orienterings kartor. Där klippor/stup är markerade.
Även Lantmäteriets kartor med "terrängskuggning" är bra att hitta branta partier. Ju svartare dessto brantare. Finns på deras hemsida.

https://kso.etjanster.lantmateriet.se/#

Sen kanske jag har tur att bo i en del av Sverige med otroligt mycket berg i dager.

Även mycket intressant att läsa om scrambling inlägget på bloggen som nämndes i tråden tidigare. Kände mig precis som frågeställaren.
https://andy-kirkpatrick.com/blog/view/scrambling-self-belay

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips