Gerber Gator eller?

Jag har kommit fram till att jag "behöver" en ny kniv. För närvarande har jag en (för) stor jaktkniv och en väldigt liten (Eka Compact). Jag tänkte mig nu införskaffa en lite mer allround variant. Något som verkar lagom är en kraftig fällkniv. Jag orkar sällan fästa fodral i bältet och därför är en fällkniv smidigare då den bara är att stoppa i fickan. Samtidigt får den inte vara _för_ vek. Självklart har fällknivar inte samma styrka som en slidkniv, men de lär duga för mina behov.

Har läst om Gerber Gator, och den verkar vara i ungefär rätt storlek och av bra kvalitet. Är det någon som har synpunkter på denna kniv eller kan rekommendera andra knivar i samma klass? Användningsområdet är jakt och fiske. :)

//Petter
http://www.sportfiskeforum.com

Själv så ser jag inte problemet med att ta på kniven samtidiget med bältet.. Ett alternativ som jag vet är en bra kniv är Eka Nordic T8 som jag köpte till min bättre hälft, bra och lätt att skärpa..

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Anledningen till att jag inte "orkar" sätta fast kniven i bältet är att när jag åker och fiskar tar jag bara spöt och fiskelådan och cyklar eller kör iväg. Det är inte så att jag tar på mig särskilda fiskekläder eller nåt. I och med att en kniv inte är absolut livsviktigt på fisket så blir det att man inte bryr sig om att ta med den om det är för "krångligt". :) Bättre att ha en fällkniv i jack- eller jeansfickan tycker jag.

//Petter
http://www.sportfiskeforum.com

Spyderco Impala med buköppnare

Min rekommendation skulle vara: Spyderco Impala med buköppnare. Den slår "din" Gator på alla punkter (förutom priset kanske ;)...); material, ergonomi, kvalitet och utförande.

Produktfakta:
Handtag: G-10 (Gator: DuPont Zytel, kommer inte i närheten av G-10 när det gäller styrka och greppvänlighet. Zytel är ett ganska halt material, G-10 är mycket strävare). Det är viktigt att ha bra grepp när det gäller en fiske-, jaktkniv. Att slinta kan resultera i att man skär sig ordentligt.

Bladstål: VG-10 (Gator finns i 440C, ATS-34 och 154CM. De är inga dåliga stålsorter, dock är det japanska VG-10 enligt min och många andras åsikt ett förnämligare stål, framför allt i knivar som skall motstå rostangrepp och bibehålla skärpan längre. VG-10 var från början framställt med tanke på hortikultur, alltså trädgårdsarbete i allmänhet och bonzai beskärning i synnerhet)

Ergonomi: Spydercos bladhål gör enhandsmanövreringen mycket lättare än alla andra konkurrenters. Spelar ingen roll om man är höger-, eller vänsterhänt. Greppet är också helt suveränt.

Kvalitet: Inte mycket att orda om. Som vanligt så har Spyderco lyckats. För att få ännu bättre kvalitet, så får man nog titta på handgjorda knivar.

Utförande: Det är på den här punkten som jag tycker att Spyderco har lyckats att tillverka en helt otrolig jakt-, fiskekniv. Den har allt man kan önska sig, som till exempel buköppnare, räfflor på tippen framför buköppnaren (underlättar vid noggrann skärning), höger och vänsterplacerat klipps för fastsättning inuti fickor, bälten eller på kläderna, hål för snöre och en otroligt stark bladlåsning. Enligt Spydercos tekniker skall den tåla minimalt 100 punds belastning (oftast dubbelt så mycket). Med andra ord, ingen risk för oavsiktlig bladfällning över fingrarna.

Jag har använt kniven till både jakt och fiske men framförallt som min dagliga fickkniv. Den har hela tiden presterat utomordentligt väl. Det är en ganska stor kniv men det har inte fått mig att avstå att bära den dagligen. Den har så mycket andra fördelar. Buköppnare har jag till och med använt till att sprätta upp magen på en havsöring och den har fungerat alldeles utmärkt!

Spyderco Impala

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips