Geocaching, cykla, vandra, model?

Tack för alla input!
Tror jag har bestämt mig för att köpa 450t. Framförallt för för att skärmen är större och att man får med topo.

Tack igen
 
Fast du behöver nog mer detaljerade topografiska kartor än den topografiska baskartan, t.ex. Friluftskartan Prime.
/Niklas med bl.a. Oregon 550t.
 
Ja nu var det ett tag sen jag skrev här, men det kan nog vara intressant för informationssökande om hur GPSen passade mina behov.

Jag köpte som sagt en Garmin oregon 450t.

Supernöjd och haft mycket användning av den, främst under vandring och cykling. Men också delvis som vägnavigator när jag kört någonstans.

Den topografiska kartan som följer med är helt OK i mina ögon, ivarje fall för användning i stad/landsvägs område. Den kan dock inte routa på väg om ja inte minns fel.

Dock om jag hade köpt en idag så hade jag inte laggt de extra pengarna på 450t, utan valt bort den topografiska kartan. Jag använder nästan uteslutande OSM (open street maps). För er som inte vet vad det är, se till så att ni vet vad det är, googla... med OSM ser jag ingen som helst anledning till att köpa city navigator etc, MEN visst, nu har jag hållt mig i väletablerade OSM område. Säker lättare att söka rätt addresser i city navigator om man nu måste det.

De kartorna jag använder mig av är routningsbara och jag har olika kartor så jag till och med kan routa som "hikers" eller på MTB på mindre skogsvägar. För mina behov (mest vandring på skåneleden med diverse of-track turer och cykling) så funkar OSM perfekt.

För övrigt så är den lättanvänd och smidig, batteritiden är ganska bra, beroende på hur man använder den. Skärmen är tillräckligt stor.
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.