Gasol i STF-stugor med butik

Hej,

Har haft för mig att det endast har varit vissa STF fjällstationer, men aldrig stugor som säljer gasol av engångsmodell. Men nu läser jag på STF:s hemsida att stugor med butikssortiment stort och mellan generellt säljer gasol.

Ska i slutet av augusti bl.a. passera Unna Allakas- (mellan), Alesjaure- (stort) och Vistasstugorna (mellan). Kan man lita på att de har gasol? Blir det dittransporterat om det är slut? Har de så stort lager att det inte tar slut?

Någon som har koll?

Vet ej...skulle nog inte räkna med att dom har det, plocka med en liten gas eller eller en mellan till bara!

För mig ensam räcker en mellan gas i ca 6-8 dagar. Men det beror ju så klart hur mycket man eldar på :)!

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Huvuddelen av varorna i fjällstugebutikerna transporteras upp på snö under vintern. Under sommaren sker endast smärre kompletteringar med helikoptertransporter och någon automatik i transporterna om en vara tar slut finns inte. Så komplett sortiment enligt listan kan aldrig garanteras. Stugplatser som Unna Allakas och Vistas har dessutom svårt med telefonkommunikationen.

Gasol är dock en vara som inte har något bäst-före-datum, varför risken med ganska stora lager på stugplatserna inte finns på samma sätt som för flertalet matvaror som ibland blir för gamla. På de fem stugplatser med gasolförsäljning som jag varit värd har det alltid funnits gott om gasol, medan andra varor kan ta slut ibland. Framförallt gäller detta mot slutet av sommarsäsongen.

Thor/stugvärd

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips