gasol eller t sprit

jonas

Gäst
tja!
jag ska köpa mej ett kök och vet ej om jag ska köpa ett som drivs på gas eller ett som drivs på sprit eller dylikt??
nån som kan ge lite för o nackdelar!
mvh/jonas

mackan@rpcs.pp.se (Mackan "Schassen" Andersson)

Gäst
Liten jämförelse

Sprit är enkelt, billigt och miljövänligt.
Gas går att reglera värmen och går fortare.

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
svaret är kanske gasol och bensin/fotogen

Det är antagligen med kök som med allt annat, smaken är olika. Trangias koncept är genialt enkel, efter att det kom gasolbrännare till köket för ca 20 år sedan kan den användas med olika bränsle. Jag tror att om Du provar gasol så kommer Du inte att gå tillbaka till T-röd. Snabbheten och möjligheten att reglera lågan samt bristen på sot blir nog avgörande. Sotet kan avhjälpas med methanol, men den är ju ganska otäck. Problem med gasolen vintertid är välkänt, jag har haft problem med den även på sommarfjället när temperaturen har krupit under noll och man har kommit in en bit på gasolbehållaren. Jag kan inte förstå det på annat sätt än att propanet som är lättare går åt först, hur som blev uppkokningstiderna betydligt längre. Där kommer bensin/fotogen och Primus MFS in i bilden. Som enda kök för tillfället som kan drivas med bensin och gasol på samma brännare och munstycke. Nackdelen är förstås priset och i någon mån vindskyddet. Jag använder MSR alu skydd, det är inte lika bra som Trangia men fördelarna för mig övervägde klart totalt sätt. Har använt köket två säsonger ca. 4 veckors effektiv användning per säsong utan några problem. Bensin användningen är mycket enkel. Om man enbart använder bensin klarar man sig med liten flaska (ca. 6 dl per person/vecka) under sommaren. Torde vara det lättaste alternativet.
Stefan

peter.ask@ess.slu.se (Peter Ask)

Gäst
Mer info

Kolla på
http://www.scout.se/fakta/bransle.html

Här finns lite info om förbrukning av olika bränslen.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips