Gaskök vs spritkök

Har hittills alltid använt spritkök på mina fjällturer men funderar nu på att gå över till gaskök. Verkar mer lätthanterligt och praktiskt. Vad finns det för andra för/nackdelar med gaskök? Vilka märken/modeller är bra?
 

A.Hamberg jr

Gäst
Fordelar o Nackdelar

Bra:
Sotar inte.
Lätt reglerat, enkelt att göra sås utan att bränna vid etc.
Hög effekt vid mattliga temperaturer, ( 10 C och uppat )
Säkert, man behöver inte dra sig för att köra inne i tältet.
Lätt att tända.
Ofarliga gaser, liksom T-sprit så bildas inte kolmonoxid vid förbränning vilket görs i bensin kök.
Bättre vikt/effekt förhållande jämfört med T-sprit.


Nackdelar:
Lite mer komplicerat att veta hur mycket man har kvar av gasen.
Vid lägre temperaturer så blir det klurigt att få ut gasen ur behållaren.
Tråkigt med engångs tuber som slängs och göms under stenar och bakom buskar.
Känsligare för påverkan jämfört med T-sprit kök, fler delar.


Rekommenderar:
MSR XGK
Bra effekt.
Mullrar bra, förhindrar trevande diskussioner och mummel i skägget.
Lätt att tanka i vilket bränsle som helst, det brukar räcka med att det lukar illa för att kunna använda det. (överdrift)
Ger expeditions känsla, har använts på otaliga expeditioner och vetenskapliga projekt ( används på MIR,rymdstationen för att destillera vodka t.ex).
 
..eller använd ditt gamla..

Japp, håller helt med om för- och nackdelar (fast CO bildas väl vid alla ofullständiga förbränningar?).
Fast om man inte absolut VILL ha ett kök som används på rymdstationer (jodå, jag trivs oxå med MSR's kök), går det ju lika bra med en enkel gasbrännare till ditt gamla kök, betydligt billigare och du kan lungt fortsätta använda både vindskydd och kärl. Vist är det latjo att kunna elda Pernod, men ärligt talat så har man väl ändå oftast bara tillgång till det bränsle man bär med sig på en fjäll-tur, och då tycker jag gasen är svårslagen.


MVH
 

AndersV (Anders Villumsen)

Gäst
Gasbrännare till spritköket

Jag har till denna sässong bytt till gas från sprit. ALDRIG MERA SPRIT! Utom möjligen på vinterturer där ingen ved finns.
Jag köpte en brännare till mitt gamla Trangiakök. Man får då Trangiats bra vindskydd och gasens regleringsmöjligheter. Med gasen kan man lättare småputtra (spara bränsle). Man råkar heller inte ut för att bränslet tar slut och att man måste fylla på mera sprit när brännaren svalnat lite.
För tre sässonger är gas outstanding. På vintern kan kylan ställa till det med lågt tryck i flaskan. Man måste då värma den antingen med heat pad eller innan för jackan.
En fara med gasen är att om man råkar dra ner för mycket på bränslet kan lågan slockna. Då släpper den ut gas utan att det förbränns, vilket kan vara farligt i en absid. På trangiat kan man känna att det kommer varm luft upp mellan vindskydd och gryta.


Mitt tips blir att köpa en brännare till ditt spritkök.


MVH
Anders Villumsen
 

Rudolf.Rydstedt@svenska.gu.se (Rudolf Rydstedt)

Gäst
Gas bra på sommaren

Övriga inlägg har redan sagt det mesta, jag vill bara
lyfta fram de enda två avgörande skäl som jag själv kan komma på för att inte använda gas:


1) Som Hamberg påpekar är det svårt att få ut gasen när den är kall. Gas är därför direkt olämpligt för vinterbruk (utom på extremt hög höjd, där fungerar gasen
bra även i kyla).


2) Det är ofta svårt att få tag på gasbehållare som passar utomlands, samtidigt som det är direkt förbjudet att ta med sig gasbehållare på flyget.
 
Var går gränsen? (temperaturen alltså)

Tack för alla synpunkter. Men var går nedre temperaturgränsen för gaskök? Snackar vi om 0, -10 eller -20?
Och apropå flyg och gasbehållare: Det är väl förbjudet att ha med flytande bränsle på flyget också? Om man inte kamouflerar den till en flaska vodka förstås :)
 

Anonym från gamla forumet

Gäst
BILTEMA i våra hjärtan (?)

Jag ska banne mej pröva gas!!! Men jag undrar... På Biltema har dom brännare och flaskor som kostar noll och intet kronor (nästan). Är det noen som har erfarenhet av dylika tingestar?
 

Björn

Gäst
Ja, dom funkar bra

Bra effekt och lätta att tända. Lågan har lite dålig spridning (bara varmt i mitten) och köket står lite vingligt. Men jag vet inte om jag skulle ta med mig bara detta kök på en lång tur utan att testa det mer. Om det bara är billig gas du är ute efter (Biltema 9:- för 190 gram) kan du investera i Markills adapter. Med hjälp av denna kan du använda biltemas gasbehållare till Primus, Markill och Coleman. Kostar ca 200:-
 

Björn

Gäst
Tillägg till ovanstående

Glömde en sak. Vindskyddet är dåligt. Gör ett själv. Annars blir effekten kass i blåsväder.
 
adapterproblem?

Det där med biltemas gas var ju onekligen intressant.
En liten fråga dock, måste man inte ha någon sorts adapter för att kunna köra Biltemas gas? Burkarna ser åtminstone inte ut som Primus burkar. Om adapter behövs, finns den till Trangias gasbrännare?

/Richard
 
Gad vs Sprit

har en fråga ang gas vs sprit, undrar vad ni räknar fotogen som, jag har ett triangiakök och ett optimuskök som båda drivs med fotogen, förvärmning krävs.

vad har ni för synpunkter om dessa.
själv så har jag inte upplevt några problem med dessa.
 
bildar inte kolmonoxid?

Skulle inte T-sprit bilda kolmonoxid (eller koloxid)? Det tycker jag låter konstigt... det beror väl på syretillgången om det sker fullständig förbränning, dvs att det inte bildas kolmonoxid, eller inte. Eller är jag helt ute och cyklar?

// Martin
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.