Gaskök på vintern - isolerade eller inte?

Det är egentligen ganska enkelt - är tuben varmare än omgivningen så bör man isolera för att spara dess värme så mycket som möjligt (om man inte har starkare värmekälla som handvärmare under)

När tuben blir kallare pga, gasuttaget och når temperaturen under omgivningen så bör man ta bort isoleringen så att omgivningen kan värma tuben.

---

vad var det för handvärmare som användes.

påsarna (natriumacetat som aktiv ämne) som man regenererar med kokning i vatten ser jag som lite för energikrävande (gasförbrukande) då dessa behöver ligga bra länge i nära kokande vatten för att smälta helt igen, finns det minsta saltrest kvar så startar kristalliseringen igen så fort det svalnar...

kolstavarna som glöder i glasull i en etui ger mycket värme under lång tid men är lite väl stora att parkera unde en gasolburk, vartfall den varianten jag stött på hittils...
 
Gas lär vara intressant när man planerat för en tur i -20° och vädret bjuder på mindre än -35°.........
Bensin brinner och tänder hela tiden utan bekymmer.........Kiss är ett systemtänk som uppenbart inte alla förstår fullt ut.........
För först behövs 2 liter varmt vatten och sen behövs det frukost, varje morgon........annars sjunker standarden för mycket....
 

Lästips

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Var och en blir salig på sin tro - men gas är väldigt bekvämt tre av dom fyra årstiderna och skall man vara ute när det är riktigt svinkallt så bör man kanske titta på fotogen/bensinkök då när det är riktigt kallt så är det närmast livsviktigt att köket fungerar när man behöver det.
 
Jo det är nog lämpligt att köra med bensin under riktiga expeditioner där extrem kyla finns.

Men iaf funkar det med gas om man iaf håller sig till vissa regler och åtgärder.

Man kan köra en egen kolstavsdriven underhållsvärmare till gastuberna som man sätter under.
En ventilerad (dom behöver luft för att glöda) - av nån aluminiumburk som man lägger glasfiberväv/ull i botten på.

Sen isolerad behållare.

Säkerhetsmässigt är det inga större problem i kyla - det räcker att få upp behållaren till några plus..
Man kan höra gasen bubbla när den närmar sig några plus - då är man klar med uppvärminingen.
Skall man köra ett tag med gasköket kan man låta värmaren ligga kvar ett tag under då gasavgången sänker behållarens temperatur.

Men oftast räcker en uppvärming för att få gasuttag för nån liter vatten i minus 20
 
Vi körde med kolstavar i etui och det stämmer att de var i största laget. Dessutom slocknade de ibland, förmodligen blev det syrebrist. Den varma dosan gav dock tillräckligt skuts för ett par timmars ljus varje kväll (det blev mörkt tidigt...)
/fremag
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips