Gasförbrukning Primus MicronStove

Har använt mitt nyinköpta MicronStove under 7 dagar(2 halvdagar) i fjällen och jag/vi klarade oss på en M gas!(Vikt 370g, varav 220g gas..och 18 gram gas kvar).

Totalt har jag använt det 29 gånger, 4 frukostar(gröt), 4 luncher(nudlar), 3 middagar(frystorkat+snabbmakaroner)och 18 fika(kaffe-te-varma koppen-soppor). Lunchen och 8-10 fikastunder har tillagats "ute", resten i tältets absid!

Gasåtgången har varit 202g gas fördelat vid 29 tillfällen, 202/29= ca 7g/2(pers)= ca 3,5g gas/pp vilket ger en dygnsförbrukning på ca 17g gas pp!

Resterande måltider, 1 frukost, 1 lunch, 2 middag har tillagats i stuga!

Klart bränslesnål tycker jag!
//A

Ät det Primus Alpine Micro? Samma som jag har, i så fall:

det verkar stämma med min erfarenhet. Låt se, jag gjorde av med 102 gram gas senast. Ur minnet var det:
5 Frukost (i absid)
5 lunchfika (ute)
8 fika (i absid)
2 fika (ute)
5 kvällsmat (i absid)

Det var nog några koppar kaffe till i tältet tror jag.

Det är så olika mängd som kokas upp så bästa jämförelsen är nog dygnsförbrukning/person. Inte fullt 5 dygn var det så ungefär 22 gram/dygn gjorde jag av med.

Jag har en gammal anteckning om att jag gjorde av med 173.5 gram på 8 dagar. Minns inte dessvärre hur den användes uppdelat under dagen, men det skulle ge ungefär samma dygnsförbrukning.

Hur står sig dessa och din siffra jämfört med andra kök vid mer "praktisk" tillämpning? Någon som vet?

Mvh
Peter P.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Aircontact Pro – designad för de stora äventyren

Vandra med kvalitet! När packningen är tung och terrängen krävande gäller det att ha riktigt bra utrustning. Med Aircontact Pro har deuter skapat en ...

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Kan verkligen hålla med att den är snål, tror att jag förbrukade runt 25g på 4 dagar (3 nätter).

/Ulf

Wolf25; sa:
Kan verkligen hålla med att den är snål, tror att jag förbrukade runt 25g på 4 dagar (3 nätter).

/Ulf

Va? 25 gram på 4 dagar eller 25 gram/dag? Hur mycket använde du den och hur (i absid, vindskydd osv)?

Mvh
Peter P.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips