Gas

Vintertid

Är ni snåla så köper ni en 450gr tub och kör den inverterad hela tiden och återfyller den med CP250 butan innan den är helt tom.

Då använder ni propanet som drivgas endast.

Gör ju en del stålar då man betalar bara 20 pix...mot 50 eller 100kr flaskan
 
Hur är det med Primus Omnilite?

Den är mindre upplaga av Omnifuel och klarar värmeåtematningen lite bättre för att lågorna är lite mer tighta och man behöver inte dra på så förtvivlat mycket för att lågorna skall börja beröra väggarna och därmed värme ned till bottenplattan efter ett litet tag senare - men är fortfarande usel i jämförelse med värmeåtermatningen i en Optimus nova eller Optimus polaris vid låga pådrag.

Omnifuel är reamotor-kök för fullfart och smälta snö typ och skulle i princip kunna ha levererats med fast reglernål (på samma sätt som trangias första MF-brännare från optimus) då den är rätt menlös när man inte kan nyttja den intressanta området vid lägre pådrag.

Omnilite går att elda med mindre pådrag men är gränsfall att man kan dra ned så mycket att det inte blir bränt i botten om man kokar ris då det behövs väldigt mycket mindre låga än man tror först för att hålla igång kokningen på lagom nivå .

I reglerbarehet så skiner Optimus Novan (och förmodligen polaris då brännaren är samma) och är i stort sett som en GB74 i reglerbarhet - Primus har inte sådana MF-kök som kan dras ned väldigt mycket i pådrag innan det blir problem (för att bottenplattan svalnar för att värmeåterkopplingen inte fungerar för att lågan inte berör koppväggarna vid låga pådrag)

Omnifuel har också för klent borrad munstycke för gas vid havsnivå, vilket gör lågan är mager bränslemässigt och är lätt att störa och blåsa ut vid lägre pådrag, bensin har samma bekymmer vid havshöjd och fungerar faktiskt bättre om man låter gasmunstycket vara kvar i brännaren även när man kör bensin - och bensin-munstycke när man kör fotogen, diesel, lampoljor av olika slag.

Munstyckena märkning som följer med är tänkt för kanske 1000-2000 meters höjd för att fungera optimalt och man får inte vara rädd att prova runt med olika storlekar för sitt bränsle man använder, studera lågan då man ganska snabbt ser om lågan bränns för magert (tunt blått och känslig för vind och blåses lätt ut vid lägre pådrag) eller för fett (gula toppar) och så anpassar man munstycksstorleken efter detta.
 
Senast ändrad:

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.
Hijacka tråden lite för en relaterad fråga: Var på övernattningstur förra helgen. Temperatur ca. -8 till -10. Körde med Trangia GB47 och Jula gas och det funkade till min förvåning utmärkt. Köket stod hela natten ute och på morgonen var det bara tända och köra. Varför det? Jag misstänker att den bara använde Propan delen i gasen och att den skulle sluta fungera när bara Butan är kvar. Tänker jag fel?
 
Supergas?

Klarar - 27 grader C. Ja, så står det på Colemans vintergas (hos XXL). Men det finns en brasklapp, ”teoretisk beräkning baserad på full behållare”.
Känner mig aningen skeptisk. Jag antar att det avser propandelen av gasen. När den är slut är det nog kört. Lite ful marknadsföring tycker jag nog det är. Någon som testat denna i kyla?
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips