Garmin Venture

Hade funderat att köpa en Venture.
Är det nån som kan svara på dessa frågor:
Hur många bokstäver (totalt) kan man skriva in när man sparar waypoints?
Följer det med en svensk instruktionsbok om den inhandlas i Sverige?
Är det nåt problem med att knapparna sitter på sidan? (åtkomst m.m.)

Tack på förhand.

Hallåå!

skrev följande tidigare. Summit i stort sätt samma som Venture. Den tar ström... Ganska mycket tycks det.

Har haft Garmin 12 ett antal år och köpte nu en Summit. Har testat dessa båda nu paralellt och är av den åsikten att Summit är mycket mindre känslig än tolvan. Det tar både längre tid att hitta satelliter och den visar mindre känslighet än tolvan. Detta är synd för annars är den ju liten och trevlig, närmast utseendet. Det att den har bara fyra knappar som man kan välja funktioner med gör den dessutom rätt krånglig att använda. Man t.ex. inte vända tillbaka utan man måste alltid gå hela varvet runt alla menyer för att komma till den man vill. Jag saknar också den sk datasidan som finns på tolvan. Där en massa information på en och samma sida. Dessutom kan man ändra vissa så man får precis en sida som passar ens behov. Nytt på Summit är den bättre displayen och lufttrycksmätare. Ett antal finesser finns det som inte tolvan har. En elektronisk kompass. Lättare är den ju nog också.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Föregående talare (skrivare) berättar en del... Jag har inte jämfört med nån annan GPS, och känner inte till Summit...

Själv har jag en eTrex Venture, och är mycket nöjd.
Svensk bruksanvisning följde med. (Den är köpt i Sverige.)
Själv tycker jag inte att det är nåt problem med att ha knapparna på sidan.
Dessutom finns det faktiskt en "datasida". Den kan man anpassa, och det kan man även med de andra sidorna (kompassidan och navigationskartsidan).

Jag tror man kan skriva in 10 bokstäver som mest på en waypoint. Men jag kan ha fel...

Jag gav 2400 för min i september (tror jag det var).

Hoppas det gav nåt...

Venture

Det går att spara waypoints med upp till 10 bokstäver i namnet. Jag tycker inte det är några problem med åtkomsten av knapparna. Det märks att den är anpassad för vänsterhanden, främst på placeringen av joysticken. Som alla andra Garmin är den lättnavigerad med snabbtangent för sök och waypoint.

Vad gäller manual så får man en svensk sådan och några års garanti om man köper den i sverige. Skulle det mot förmodan hända något konstigt med apparaten kan du med andra ord fixa det i sverige. Man ska ju reklamera där man handlade...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips