Garmin Venture/Mariner

Vad skiljer sig åt på dessa två modeller?
Mariner är väldigt svår att hitta, men det finns manual och firmware mm. att ladda ner på Garmins hemsida.
Anledningen till min fråga är att jag har en Venture och undrar om man kan ladda in marin-variantens POI istället, då min egen GPS används mestadels på sjön så kanske det finns lite användbara "godsaker" i den databasen.
Eller också är den enbart anpassad till de amerikanska farvattnen, vad vet jag?

Prova!

Skiljer det något på manualerna till Venture och Mariner, egentligen? Eller är det samma sak, bara det att de har olika saker inladdade när man köper dem?

Det är ju samma firmware till en Venture och en Mariner. POI för båda finns på Garmins sida. Testa att ladda ner Mariner-filen i din Venture. Lär knappast hända något värre än att den inte vill ladda ner filen, om nu programmet kan se någon skillnad på de två modellerna.

Anders

Aktuellt

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!
Patrika; sa:
Vad skiljer sig åt på dessa två modeller?
Mariner är en vit specialmodell av Venture som bara säljs genom West Marine: http://www.westmarine.com/webapp/co...class_num=158&class_name=Handheld GPS&outlet=
Anledningen till min fråga är att jag har en Venture och undrar om man kan ladda in marin-variantens POI istället, då min egen GPS används mestadels på sjön så kanske det finns lite användbara "godsaker" i den databasen.
Eller också är den enbart anpassad till de amerikanska farvattnen, vad vet jag?
Iom att den finns på nedladdningssidan för Venture så skulle jag prova men så gillar jag ju att "leva på gränsen" också. :)

I Garmins MapSource Viewer, http://www.garmin.com/cartography/mapSource/ finns det en POI - Marine där man kan finna lite svenska fyrar. Jag vet inte om det är http://www.garmin.com/cartography/mapSource/poi.html trots att det står att den är för Nordamerika eller om det finns en speciell MapSource POI - Europe.

Pelle vet allt (?)

Hade inte insett att Mariner var för en speciell återförsäljare.
På deras sida står det att Mariner innehåller praktiskt taget varenda fyr och boj i just USA, men inget om övriga världen.

Jag kollade aldrig vad som fanns i den POI fil som fanns i min Vista, innan jag förstörde den genom att tanka in kartor över Sverige, och sedan har jag inte haft lust att experimentera med att ladda tillbaka den igen, bara för att se. Det tar ju en evig tid att tratta in 24 Meg kartor igen.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips