Garmin nere

Jag har tyvärr ingen som helst insikt i hur Garmins IT-system är beskaffade. Jag är inte heller IT-säkerhetsexpert. Jag kan således i allra bästa fall diskutera detta i mycket allmänna termer.

Men rör det sig om så kallad "ransomware" (https://en.wikipedia.org/wiki/Ransomware), som viss information på nätet tyvärr gör gällande, lär det troligen kosta Garmin ett icke försumbart belopp att få rätsida på problemen då det uppenbarligen inte bara är att backa till och återskapa ett säkert läge. Det som gör det hela lite extra spännande och särskilt oroande är att om det rör sig om "ransomware" har angriparen på ett eller annat sätt skaffat sig tillgång till de komponenter och system som gör angreppet möjligt. Och då kan man ju fundera på vad nästa potentiella angrepp skulle kunna tänkas rikta sig mot? Kanske är det mot SOS-funktionaliteten som relativt många rimligen förlitar sig på? Det skulle vara riktigt allvarligt och kunna medföra synnerligen allvarliga konsekvenser, i värsta fall konsekvenser som ger upphov till bestående fysiska och/eller psykiska men, i allra värsta fall konsekvenser som medför dödlig utgång.

Att inget synligt har hänt på flera dygn kan tyda på att man inte kan återetablera ett kontrollerat och fungerande läge utan massiva insatser och/eller extrem kostnad.

Jag hoppas att jag har fel och att det finns någon mindre dramatisk bakomliggande orsak till det som har inträffat. Och att all funktionalitet är återetablerad inom kort.

/Birger
Jo jag läste att man tror att det är ryssar som vill ha en lösensumma.
Det sägs att SOS fortfarande fungerar på inreach. För de som har ett aktivt abonnemang. Det går ju inte att aktivera ett vilande abonnemang just nu.
Har en Garmin vivofit och Garmin Connect, det går att synka dagens steg men inte att kolla statistiken.
Basecamp funkade som vanligt, la över lite turer idag på min gps.
Hoppas också att det snart är igång som vanligt.
 
För stora multinationella företag kan det bli riktigt kostsamt. För tre år sedan drabbades det danska rederiet Maersk. De är en av få som gått ut med vad det kostade, 3 miljarder kronor (300 miljoner USD). Med tanke på Garmins storlek inom navigering (flyg, fartyg, bilar och privatpersoner) så kan mycket väl Garmins kostnader bli skyhöga.

 
Verkar som att Garmin håller på att lösa det här nu. 👏🏻 Det gick att synka med Garmin Connect nu på morgonen och se statistik för flera dagar. Men hemsidan för Garmin Explorer (inreach) är inte fixad. Hoppas det ordnar sig under dagen! 🤞🏻🙌🏻
 
Undrar om någon annan varit inne på explore.garmin.com sedan avbrottet och hur det har fungerat i så fall?
Sitter här och kämpar sedan ett tag. Gick bra att logga in, har ändrat till ”Recreation plan” och väntar på att den ska gå igång. Brukar ta en stund.
Anslöt min Inreach (den gamla gula kantiga modellen) med sladden till datorn och tänkte synka den (inte gjort sedan förra sommaren).
Då började det krångla. När jag klickar på synk-knappen på skrivbordet kommer det upp felmeddelanden att jag måste installera ett tillägg för att det ska funka.
Gjorde det.
När datorn startade om hade Google chrome stängt alla fönster (hade säkert 50 igång) och historiken var utraderad. 😱 Allt borta. Konstigt nog så är jag fortfarande inloggade på Garmin.explorer.
Är detta något skumt o behöver jag oroa mig? 🤔
 
Jag igen... det gick att synka med appen så nu är det igång.
Törs inte uppdatera något via datorn. Det är nånting som inte funkar som vanligt. Inte värt att rota i det. 😰
 
Det verkar fortfarande inte gå att installera appar. Trist att jag köpte en ny Fenix igår 🤯 tänkte inte på det här med Garmins strul.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.