Garmin GPSMAP76

Hej,

Jag går i tankarna att införskaffa ovan nämnda GPS från USA där den kostar 349$ att jämföra med Sverige där den kostar 5500:-

Den har 8MB minne för MAP Source kartor och det jag inte vet är hur mycket är 8MB i dessa sammanhang ?
Jag har ingen erfarenhet från detta.

Rymmer 8MB t.ex. Östra Svealand eller rymmer det rent av hela södra Sverige ?

Hur är upplösning, vilken skala kan det jämföras med ?

Jag skall använda den för paddling och skridskoåkning i första hand

mvh / Bertil

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.
Bertil; sa:
Rymmer 8MB t.ex. Östra Svealand eller rymmer det rent av hela södra Sverige ?

Hur är upplösning, vilken skala kan det jämföras med ?

Jag skall använda den för paddling och skridskoåkning i första hand
8MB rymmer knappt östra svealand. Du kan se hur mycket plats de olika områdena i MetroGuide Europe (den vanligaste kartan) tar här: http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=16369

Garmins kartor är i första hand vägkartor med adresser och information om viktiga platser. I skärgården finns bara de allra största öarna med överhuvudtaget. Så för att orientera dig med enbart GPS:en, om du paddlar och åker skridsko där, så måste du köpa BlueChart vilket är ett sjökort som kan laddas ner i GPS:en.

Genom att välja MapSource Map Viewer uppe i högra hörnet kan du se kartans täckning och detaljer här: http://www.garmin.com/cartography/mapSource/MGEuro.jsp

Det ryktas i andra trådar här att Blå kartan skall komma ut för Garmin-enheter i början av nästa år vilket kanske kan vara ett alternativ för dig.

Om du köper GPS:en i USA så bör du vara medveten om att grundkartan är över amerika och inte Europa. Det innebär att om du inte har laddat ner detaljerad kartinformation över alla områden där du är så har du ingen nytta av kartfunktionen i GPS:en. Detta blir mer intressant i en GPS som inte har jättemycket minne som en GPSMAP 76. http://www.gps4less.co.uk/ säljer den för £310 (c:a 4400kr) med europeisk grundkarta inklusive moms och tull.

Fel baskarta

Om man nu har en enhet med fel baskarta, är det faktiskt så att just när det gäller öar är den annars torftigt detaljerade WorldMap bättre än MetroGuide. MG verkar vara gjord enligt principen att går det inte att köra bil till ön, kan det kvitta om den är med.
WorldMap däremot tycks vara gjord enligt en annan princip, nämligen att om det finns en ö ska den vara med, även om den inte ritas ut där den verkligen ligger.

Anders

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips