Garmin eTrex Summit

m.heat@telia.com (Mats W)

Gäst
Jag går och funderar på att köpa en eTrex Summit. Är det någon som vet något program som stödjer upp/nedladdning av waypoints, routes samt tracks för denna GPS? Enligt Lantmäteriet stödjer inte Kartex denna funktion (endast visning av position). Det vore bra om man kunde ha denna möjlighet tillsammans med Gröna kartan.

Håller på att leta

Eftersom min Garmin II+ har lagt av, och om dom inte tycker den är värd att laga den så får jag förhoppningsvis en ny. Tidigare har jag rekommenderat mina bekanta och läsarna på denna sida (bl.a. inlägg 117) Garmin 12XL, men sedan eTrex och eTrex Summit kommit är någon av dom ett intressantare alternativ för mig, bara dom funkar ihop med min digitala karta från Lantmäteriverket.
Använder nu Kartex 3.05 och att hoppas Lantmäteriverket ska göra uppdateringar inom överskådlig tid är väl inte att hoppas på. Fugawi version 3 verkar fungera ihop med Lantmäteriverkets kartor, men funkar den ihop dem eTrex ?. OziExplorer funkar ihop med eTrex men inte ihop Lantmäteriverkets kartor. Dessutom har jag redan lagt ut mycket pengar på kartor och program, se gärna inlägg 65 nedan.

//Per Brune vars GPS just nu är på reparation.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Anonym från gamla forumet

Gäst
Fugawi är svaret på ditt letande

Fugawi är svaret,

Du behöver inte leta lägre, Fugawi 3 fungerar tillsammans med alla Garmins GPS mottagare inklusive eTrex Summit.
Lantmäteriverkets kartor fungerar också tillsammans med Fugawi 3.
Dessutom har du väl sett möjligheten kalibrera skannade papperskartor eller digitala kartor i programmet.
Noggranheten på transformationen från WGS84 (GPS:en) och RT90 görsi Fugawi 3 med 7 parameterstransformation vilket ger litet fel i hanteringen av GPS data.

Vänligen
Göran

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips