Garmin 276c

Jag är nu här på forumet och skulle gärna ta emot synpunkter på Garmin 276C. Jag har tänkt använda den dels som sjökortsplotter, men också i fjällen. Sen verkar ju den fungera i bilen (med ett svindyrt bil-kit).
Finns det några andra fabrikat som klarar både sjökort, bilkartor och terrängkartor i samma apparat?
Är det praktiskt möjligt att snabbt byta från bil -> båt -> terräng, eller måste jag ha en pc med mig för att ladda om kartorna till gps:en?
 
Jag har en 276:a som jag främst använder på MC, snöskoter och nån enstaka gång i båt. Jag har även ett bilkit och har även haft den i bilen nån gång. Normalt så använder jag en PDA och Tomtom i bilen.

Skiftet mellan land och marinmode går på ett par knapptryckningar, så det är inga problem. Hur mycket kartmaterial man kan ha med sig beror ju på hur stort minneskort man har. Själv har jag 2 st 256 Mb och kan då ha med mig väldigt mycket kartor. Jag rymmer tex stora delar av Sverige, Norge, Finland (City Select7), 4 områden av Friluftskartan, skoterkartan och 2 Norska Topo. Detta tar, om jag inte missminner mig, drygt 200 Mb.

Om man tar hela Sverige, Norge och Finland på CitySelect7 så drar det ca 237 Mb.

Vad gäller att skifta mellan olika kartor, så kan man "tända" och "släcka" de kartor som man för tillfället inte har nytta av. Det görs också med några knapptryckningar.

Jag är väldigt nöjd med 276:an och har, så här långt inget att klaga på.
 
Hur är skärmen i motljus och dis? Jag fick tillfälle att se på 276c utomhus på en stor båtmässa i Miami i februari. Solen sken skarpt och jag tyckte det var klart svåt att se skärmen i motljus oavsett nivå på backlight. Ungefär som min medhavda iQue 3600.
 
Karl-åke

Finns det skoterkarta att ladda ner i gps:en? Det visste jag inte. Använder du den eller friluftskartan när du kör i fjällen med skoter?
Känner du till några andra fabrikat med 276:ans funktionalitet?
 
chuck; sa:

Yes det är den. Fördelen med denna karta är att den går att lägga som ett lager ovanpå Friluftskartan om man vill. Klart bra att få information om höjdkurvor och annat samtidigt som man ser skoterlederna.

Mikael skriver också på sin hemsida att den passaar till Gps III+, GPS V, GPSMAP 176/176C, GPSMAP 276C, eMap, eTrex, GPS76, GPSMAP60C/60CS osv.

Klart användbar karta och väl värd pengarna. Jag har erhållit ett antal uppdateringar av kartan under fjolårssäsongen och räknar med att det blir några även denna säsong.

Betr skärmen på 276 tycker jag att den fungerar i de flesta ljusförhållanden. Möjligen kan man klaga på att glaset kan relfektera en del. Kan uppleva en aning spegelkänsla ibland när jag har den på MC:n. Jag har en hjälm med vit nederdel och den speglas ibland i skärmen på GPS:en. Det är dock lätt avhjälpt genom att vinkla om GPS:en en aning.
[Ändrat av Black_man 2005-10-05 kl 22:27]
 
Känner ni till om det är någon uppdatering av friluftskartan på gång? Känns som om den inte är riktigt så bra idag som man skulle vilja ha den. Har ni använt 276c som bärbar (släpbar)? Är den för tung för det ändamålet?
 
Batteri

Setter2; sa:
Känner ni till om det är någon uppdatering av friluftskartan på gång? Känns som om den inte är riktigt så bra idag som man skulle vilja ha den. Har ni använt 276c som bärbar (släpbar)? Är den för tung för det ändamålet?

Om 276C är bärbar eller släpbar beror nog på hur stark man är.
Men det inbyggda batteriet räcker inte så länge, så man kanske måste ha ett blybatteri i bakfickan och då blir tungt ;)
http://www.garmin.com/products/gpsmap276c/

Per
 
Re: Karl-åke

Setter2; sa:
Finns det skoterkarta att ladda ner i gps:en? Det visste jag inte. Använder du den eller friluftskartan när du kör i fjällen med skoter?
Känner du till några andra fabrikat med 276:ans funktionalitet?

Angående skoterkartan så är det väl inte i fjällen jag huvdsakligast använder den, utan i kustområdet med sitt myller av skoterleder. Det område i fjällvärlden där jag brukar hålla till är fortfarande tillåtet med friåkning vilket vi oftast nyttjar. En del av de leder som finns däruppe finns iofs med på skoterkartan också.

Om du är ute efter en handhållen enhet så tycker jag att du ska titta på 60C, 76C eller liknande. De har storlek, tyngd och batterikapacitet som är avpassad för handbruk. Minnet är dock begränsat på dessa, men man klarar sig bra ändå.

I vanlig ordning så finns det ingen apparat som är bäst på allt utan det gäller att sikta in sig på en modell som klarar det viktigaste användningsområdet.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
zodiak06 Garmin 276c- halverad batteritid!? Navigering 2
sejohas Garmin 276C visar fel tid Navigering 11
Finnwoodman Minne i Garmin 276c Navigering 2
radiator Hur överföra sjökort från Fugawi till Garmin 276C? Navigering 10
nian Garmin 276c mobil? Navigering 2
PR Garmin 276C Plus? Navigering 2
276c Manual Garmin 276c Navigering 4
PR Funktioner i Garmin GPSmap 276C? Navigering 6
sejohas Billiga minneskort till Garmin 276C Navigering 2
sejohas Garmin 276C - Mapsource Navigering 10
jasåpådetviset Garmin GPSMap 276C och echolod Navigering 37
hsp Garmin 64 externa kartor Navigering 1
Welena Garmin 67i Navigering 11
thureb Få ut waypoints på kartbakgrund med Garmin Connect Navigering 12
niking Garmin GPSMAP 67 och 67i Navigering 0
tango Hur enkklast flytta gpx från Garmin gen 6 till skridskonätet? Navigering 3
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
GrodanW Garmin Explore app - ny karta? Navigering 1
Elvah Väderinformationen i Garmin Inreach Explorer+ Navigering 11
omni96 Garmin inReach mini 2 i Stockholm Navigering 2
e_palm Garmin inReach - smart, men se upp för snärjigt abonnemang Navigering 18
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
hsp Garmin 64 st som ej fungerar på uppladdningsbara batteri Navigering 18
rikard500 Garmin inReach utan abonnemang = ”tegelsten”? Navigering 6
tango Kanpplås Garmin 6-serien/Tactix delta? Navigering 4
Theoakstone Kartor till Garmin Legend hcx Navigering 0
rofri Garmin etrex 20 - ofrivilliga tryck! Navigering 7
errbe "Gömda" minnet i tex Garmin Nuvi Navigering 2
Malx Garmin Fēnix 5 Plus Sapphire Titanium Navigering 7
Gpsmap Kartproblem Garmin Navigering 1
DDeninger Problem med pulsmätning Garmin Fenix 5S Plus Navigering 6
stefanus Garmin Montana 700 Navigering 0
Ttebag Hej, har en Garmin Navigering 4
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
graylingman Den rosa linjen Garmin 64st? Navigering 4
Dan B Köpa begagnad karta till Garmin Navigering 4
tholedo Garmin GPSMAP 66i - Frågor - Köpa? Navigering 10
tholedo Garmin etrex legend hcx - Överföra kartor? Navigering 3
gundj Stenålders GPS Garmin 60SCx Navigering 14
SEHLBERG Garmin Basecamp uppdatering 4.7.1.0 Navigering 0
graylingman Karta till Garmin 64 st? Navigering 5
Johan123 Erfarenheter av Garmin Inreach Explorer+ Navigering 10
museo12 Bättre kartor till Garmin Fenix 5 plus? Navigering 6
Christoffer_123 Fråga ang. Garmin gps Navigering 6
PONutti Garmin Monterra Navigering 4
alien Garmin Inreach Explorer+ Navigering 12
Nordiska Motorcyklister Garmin Fenix 5 Plus - Köp eller titta åt ett annat håll..? Navigering 8
Sanie Garmin Alpha 100 + Basecamp Navigering 1
thureb Går det att sända spår med Blue Tooth från Garmin Oregon 700 Navigering 0
errbe Garmin DEZL 770 gillar inte topo-karta Navigering 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.