Gammal vs ny Termarest Z-lite

Diverse tilbud på Sportsnett i Oslo just nu...Fann et Termarest Z-liet før endast 259 kr. Hade redan ett men jag gillar detta liggunderlag och kan ha behov av två.

Hur som helst gjorde jag en intressant iaktagelse mellan mitt gamla och ny liggunderlag som är exakt samma produkt. Mitt gamla liggunderlag (som inte är jättegammalt) har tydligen komprimerats en smula genom åren (se bild). Mitt gamla borde nu isolera något sämre...men jag tror inte det är betydande...Men det är en intressant iaktagelse jag ville dela med mig av.

Bilagor

• P6225370.jpg
    P6225370.jpg
    35.5 KB · Visningar: 430
Det är inte säkert

Du har rätt i att det har tappat i volym (komprimerats) utan belastning. Hur väl det isolerar beror ju på hur komprimerat det är under belastning, dvs när du ligger/sitter på det. Vi kallar det strain-hardening på ren svenska om det helt enkelt är så att det blivit lite styvare med åren (vilket är troligt).

Upp med hakan

Tommy

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips